Spring naar inhoud

Arbeidsmarkt & cultureel ondernemerschap

Arbeidsmarkt afgestudeerden

De AHK heeft in 2022 wederom deelgenomen aan de Kunsten-Monitor, het landelijke onderzoek onder afgestudeerde hbo'ers aan. Afgestudeerden in het studiejaar 2020-2021 zijn hiervoor in het najaar van 2022 benaderd. Van de 720 afgestudeerden die zijn benaderd, hebben 267 respondenten de vragenlijst ingevuld. Dit resulteerde in een respons van 37%, gelijk aan de landelijk gemiddelde respons. De resultaten laten op veel punten stabiliteit zien ten opzichte van 2021. Een positieve ontwikkeling is een gedaalde werkloosheid en verder stijgende bruto uurloon. Daarentegen is de tevredenheid in sommige gevallen, zoals de kwaliteit van docenten en de opbouw van het studieprogramma, teruggelopen.

De kenmerken van de arbeidsmarkt van de afgestudeerden zijn ietwat veranderd. Dit gaat om percentage werkloosheid (op het moment van afname van de vragenlijst), bruto uurloon en de tevredenheid over de eigen functie. Het percentage werklozen is gedaald van 3,0% naar 1,9%. Het landelijk percentage werkloosheid na afstuderen in het kunstonderwijs is 3,1%. Het bruto uurloon is gestegen van €15,00 in 2021 naar €15,38 in 2022. Dit is hoger dan het landelijke KUO gemiddelde (€13,46). De tevredenheid met de huidige functie is gestegen van 72% naar 78% en ligt ook hoger dan het landelijke KUO-cijfer.

AHK in Kunsten-Monitor

  2021 2022 AHK gemiddelde
(2018-2022)
Landelijk KUO* (2022)
Werkloosheid 3,00% 1,90% 2,70% 3,10%
Bruto uurloon € 15,- € 15,38 € 14,42 € 13,46
Tevredenheid hoofdfunctie
% (zeer) tevreden
72% 78% 75% 70%

Algemene terugblik op de opleiding

Afgestudeerden aan de AHK zijn over het algemeen tevreden over de voorbereiding op de arbeidsmarkt. Ten opzichte van de resultaten van 2021 zien we geen grote verschillen. Nog steeds vindt 69% van de alumni dat de opleiding een goede basis biedt voor de uitoefening van het beroep. Aan de andere kant is de tevredenheid met de voorbereiding op de beroepsloopbaan nog iets verder teruggelopen van 42% naar 39%.

Vooral de kwaliteit van docenten levert in op tevredenheid. Waar in 2021 nog 72% van de alumni hier (zeer) tevreden over was, is dat in 2022 gedaald naar 65%. Ook de opbouw van het programma is minder beoordeeld (60% in 2021 naar 49% in 2022). Mogelijk hebben hier de coronamaatregelen een rol gespeeld. Toch zou 73% van de alumni weer voor dezelfde studie kiezen aan de AHK.

Werkzaamheden en functie

In 2022 is 92% van de AHK-alumni werkzaam in het vakgebied, dit is gestegen ten opzichte van 2021 (88%). Het aantal afgestudeerden dat uitsluitend binnen het eigen vakgebied werkt is stabiel gebleven op 62%. Het aantal zzp’ers is iets gestegen (49% in 2021 naar 52% in 2022).

Impact coronacrisis

Net zoals in 2021 zijn er in 2022 vragen gesteld over de impact van de coronacrisis op het werkveld en het welzijn van de afgestudeerden. De impact van de coronacrisis die in de resultaten van 2021 naar voren kwam, zien we nog steeds terug in 2022, maar het laat tegelijkertijd een bepaalde berusting zien. Hoewel het door de coronamaatregelen volgens 58% moeilijker was om werk te vinden, is dit percentage iets gedaald ten opzichte van 2021 (62%). Het aandeel alumni dat aangeeft meer stress te ervaren op het werk door de coronacrisis is gedaald van 56% in 2021 naar 48%. Daarnaast ervoer 59% van de respondenten in 2021 een afname in werkplezier, dat is in 2022 gedaald naar 41%.

Cultureel ondernemerschap

Cultureel ondernemerschap

Een ondernemende houding en kennis van ondernemerschap zijn essentieel voor een succesvolle carrière. Fair practice ligt hieraan ten grondslag: studenten leren op een duurzame manier hun eigen beroepspraktijk in te richten: als werknemer, zzp’er of ondernemer. Zakelijke voorbereiding op de beroepspraktijk is op verschillende manieren in het curriculum verankerd: studenten maken op vele manieren kennis met het werkveld, ontdekken hun specifieke talenten, doen praktijkervaring op in stages en door het organiseren van projecten en leren hoe ze hun beroepspraktijk kunnen starten. Velen beginnen hun zelfstandige beroepspraktijk al tijdens hun studie. Enkele voorbeelden delen we op Onderwijs in ondernemen.

De AHK was met de HvA, VU en UvA partner in het valorisatieprogramma IXAnext: talent for innovation. In 2022 is dit programma afgesloten. Het laatste project van de AHK in dit verband was van de Master Creative Producing: de opleiding heeft met internationale partners kunnen werken aan de ontwikkeling van een Global Research & Development Network for Creative Producers. Binnen dat netwerk wordt kennis over nieuwe ondernemerschapsmodellen uitgewisseld. Een overzicht van vijf jaar IXAnext staat online op de AHK-site: Samenwerking binnen IXAnext.

De AHK-site BeroepKunstenaar is de kennisbank voor studenten en alumni over de zakelijke kant van het werken in de kunst- en cultuursector. Door diverse opleidingen wordt de site gebruikt in het eigen onderwijs. Er zijn 12 lessen over de site gegeven bij negen verschillende opleidingen aan vier academies. Hiermee zijn ca. 200 studenten bereikt. Deze klassen beoordeelden de site gemiddeld tussen de 7,6 en 8,5. De website werd volgens Google Analytics in 2022 ruim 70.000 keer bezocht.