
Algemeen
In dit deel van het jaarverslag blikken we kort terug op de primaire doelstellingen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de pijlers van het strategisch plan en overige strategische onderwerpen die het afgelopen jaar aan de orde zijn geweest.
Voorbereiding bestuurswissel
Het jaar 2022 stond ook in het teken van de voorbereiding op een bestuurswissel bij de AHK. De zittingstermijn van collegevoorzitter Bert Verveld eindigt op 1 maart 2023 en de voorbereidingen voor zijn opvolging zijn begin 2022 gestart. Daarbij heeft de raad van toezicht van de AHK op 23 mei 2022 bekendgemaakt dat de vicevoorzitter college van bestuur, Annet Lekkerkerker, per 1 maart 2023 is benoemd tot voorzitter. Tevens heeft de raad van toezicht in 2022 een nieuw lid college van bestuur benoemd, namelijk David van Traa. Van Traa zal per 1 april 2023 toetreden tot het bestuur van de AHK.
Op het Conservatorium van Amsterdam vond een directiewissel plaats. Directeur Janneke van Wijk verliet januari 2022 het conservatorium en werd 1 september opgevolgd door Okke Westdorp. Tot die tijd was Westdorp adjunct-directeur en hoofd klassiek en opleiding docent muziek. Van januari tot september 2022 nam hij samen met Joachim Junghanss (hoofd Jazz/Pop) de honneurs voor directeur van het conservatorium waar.
Strategisch plan 2018 - 2023
2022 is het een na laatste jaar van het huidige strategisch plan. In dit jaar kan worden geconstateerd dat vrijwel alle onderdelen van het strategisch plan in de afgelopen planperiode zijn uitgevoerd. In 2023 wordt de nieuwe missie door het cvb vastgesteld en worden de ambities en doelen aangescherpt in samenspraak met de directeuren.
In 2021 is een AHK-brede midterm gehouden. Daarin kwam naar voren dat de onderwerpen uit het huidige Strategisch plan nog steeds relevant zijn. Er is dan ook gekozen om de doelstellingen uit het huidige plan de bouwstenen te laten zijn voor het nieuwe plan en voort te bouwen op een basis die de afgelopen jaren is gelegd. Om voor het nieuwe strategisch plan zoveel mogelijk kennis uit de organisatie op te halen en betrokkenheid en draagvlak te versterken, vonden er in 2022 zes bijeenkomsten plaats waar studenten en medewerkers met elkaar in gesprek gingen over de onderwerpen Duurzaamheid, Diversiteit en Inclusie, Digitalisering, Internationalisering, Leven Lang Ontwikkelen en Interdisciplinariteit. Een zevende bijeenkomst was een ontmoeting met vertegenwoordigers uit het werkveld, waarin gesproken is over de grote ontwikkelingen die zij zien. In deze brede bijeenkomsten werd de urgentie van de huidige speerpunten bevestigd.
De laatste maanden van covid en de NPO-gelden
De eerste maanden van 2022 stonden nog in het teken van corona. Op elke academie werd dit jaar weer zoveel als mogelijk ‘gewoon’ onderwijs verzorgd na de jaren waarin de covidpandemie veel invloed had op onze manier van lesgeven, samenwerken en afstuderen. De studenten waren blij met het onderwijs dat fysiek plaatsvond, maar hebben veel stress ervaren door de beperking in mogelijkheden rondom bijvoorbeeld samenwerken, presentaties en toegankelijkheid van publiek. Dit leverde veel werk- en studiedruk op; niet alleen voor de studenten maar ook voor docenten en teams in de bedrijfsvoering, productie, en techniek. Veel opleidingen moesten in 2022 uitgestelde producties inhalen, een achterstand die nog steeds niet helemaal is ingelopen.
In 2021 heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) extra financiële middelen beschikbaar gesteld om de nadelige gevolgen van de coronacrisis in het onderwijs zo veel mogelijk te compenseren. Deze NPO-middelen kunnen worden besteed tot en met einde kalenderjaar 2024. Bij de AHK zijn deze gelden onder andere ingezet om studieachterstanden in te halen, inzet van extra lessen en mogelijkheden om door te werken in de vakanties, en het studentenwelzijn te vergroten door kleinere werkgroepen, uitbreiding van uren voor de studentendecanen en meer voorzieningen voor studenten met een ondersteuningsvraag. Het Bestuursverslag blikt terug op welke manier de financiële NPO-middelen binnen de academies van de AHK besteed zijn.

Studenten en afgestudeerden hadden ook buiten de hogeschool te maken met de gevolgen van corona. Een flink deel van de programmering in theaters en concertzalen werd in 2022 gebruikt voor eerder geannuleerde voorstellingen en concerten. Voor jonge spelers en makers was het dan ook moeilijk een plek op het podium te verwerven. Bovendien wist een deel van het publiek de weg terug naar theaters en concertzalen aanvankelijk nog niet te vinden. Daardoor maken studenten zich zorgen om hun aansluiting bij het kunstenveld.
Ook voor een aantal van de eerstejaarsstudenten van de Academie van Bouwkunst was het als gevolg van de pandemie lastig om werk te vinden. Werkgevers vonden het moeilijk om werknemers met een nog beperkte werkervaring online in te werken en te begeleiden. De academie stelde vier praktijkcoaches aan die studenten ondersteunden bij het vinden van een relevante werkplek en heeft een pakket aan activiteiten ontwikkeld, zoals onlinegesprekken met de studieadviseur en online meetings voor sociaal contact tussen studenten.
Op de Reinwardt Academie hebben studieloopbaanbegeleiders meer uren gekregen om de studenten te begeleiden die als gevolg van corona studievertraging hebben opgelopen. Voor studenten in jaar 4 is een afstudeermarkt georganiseerd met workshops die de voorbereiding op de arbeidsmarkt ondersteunen. Het docententeam van jaar 2 heeft studenten uitgenodigd voor een gesprek over het onderwijs en de studieleiding bachelor gaat in de vorm van dialoogtafels in gesprek met studenten.
De situatie in Oekraïne
Het jaar 2022 stond ook in het teken van de oorlog in Oekraïne. De AHK maakte zich zorgen over de gevolgen voor de inwoners, het (kunst)onderwijs, het culturele klimaat en de culturele instellingen in de getroffen gebieden. De academies hebben vanaf het uitbreken van de oorlog in nauw contact gestaan met hun Oekraïense en Russische studenten en medewerkers en boden hen ondersteuning in deze moeilijke tijd. Voor de studenten die afgesneden waren van hun thuisland heeft de AHK in het voorjaar van 2022 maatregelen getroffen die op korte termijn moesten helpen bij eventuele financiële problemen.
Zo heeft de AHK studenten uit Oekraïne, Rusland en Wit Rusland de mogelijkheid gegeven van een eenmalige financiële ondersteuning en een korting op het collegegeld. De Nederlandse Filmacademie initieerde een aantal initiatieven om vanuit de culturele sector geld in te zamelen voor Oekraïne. De Academie van Bouwkunst nodigde alle studenten en medewerkers uit voor een Meet-up om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven. Het Conservatorium van Amsterdam bood Oekraïense musici in de stad de mogelijkheid om te blijven repeteren. Ook heeft het conservatorium een benefietavond georganiseerd met repertoire uit de getroffen regio's. De opbrengst is naar Giro555 gegaan.

De Reinwardt Academie organiseerde een kunstveiling waarbij schilderijen en tekeningen onder de veilinghamer gingen die door de aanwezigen zelf werden aangedragen. De opbrengst was voor de Cultural Emergency Response van het Prins Claus Fonds en werd ingezet om het cultureel erfgoed te beschermen dat nu bedreigd wordt door de oorlog in Oekraïne.
Onderwijs
Het was opnieuw een dynamisch en bewogen jaar voor het onderwijs op onze zes academies. Op elke academie werd dit studiejaar weer zoveel als mogelijk ‘gewoon’ onderwijs verzorgd nadat covid grote invloed had op onze manier van lesgeven en samenwerken. Studenten wisten elkaar weer te vinden en er ontstonden mooie, interdisciplinaire samenwerkingen onder andere in de werkplaatsen op het Marineterrein. Open dagen vonden weer fysiek plaats en werden druk bezocht en afstudeer presentatie werden, al dan niet een paar maanden later, weer door publiek bijgewoond. Gestaag kregen de lessen weer de vorm van vóór de pandemie. Op het gebied van accreditaties was 2022 een rustig jaar: er waren geen visitaties en geen accreditaties.
Docentprofessionalisering
Het belang van een goede basis in didactisch en pedagogisch handelen is groot, vooral als het gaat om het creëren van een veilige en inclusieve leeromgeving. Daarom is door team onderwijs (OOC) in 2022 een onderzoek gestart waarin de flexibilisering van het AHK-brede didactische professionaliseringsaanbod - Start to Teach @ AHK-dag, Docenten in Gesprek, Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid - verkend werd. In co-creatie met de academies (o.a. oud deelnemers, studenten, communicatie, P&O, taskforce digitalisering) en verschillende lagen en afdelingen van het Servicebureau zijn vijf bijeenkomsten georganiseerd. Hierin werden stappen gezet in de richting van een professionaliseringsaanbod dat zo goed mogelijk aansluit bij de docenten van de AHK. Uit evaluaties bleek dat de invulling van het didactisch aanbod inhoudelijk zeer sterk is, maar de academies gaven aan dat een meer flexibel/modulair aanbod beter aansluit bij de wensen en behoeften van de docenten.
Onderzoek aan de AHK
Onderzoek in de kunsten biedt nieuwe inzichten en kent eigen methoden van onderzoek. Daarmee zijn de academies van de AHK de laboratoria voor het werkveld van morgen. Het onderzoek aan de AHK is doorgaans praktijkgericht, kwalitatief hoog en kleinschalig van karakter. Dit is de kracht van ons onderzoek en dat willen we behouden en versterken. Elke academie heeft een eigen lectoraat en er zijn twee hogeschool-brede lectoraten.
Een belangrijke ontwikkeling in 2022 betreft het instellen van een zevende lectoraat: Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten. Dit is het tweede academie overstijgende lectoraat van de AHK. Dit duolectoraat heeft tot doel bij te dragen aan kennisontwikkeling rondom sociale rechtvaardigheid binnen de artistieke praktijk, educatie en onderzoek, zowel binnen de AHK als erbuiten. In 2022 is ook het Centre for Arts & Sciences Education (CASE) gestart. CASE is een initiatief van de AHK en richt zich op praktijkgericht onderzoek naar onderwijsvernieuwing en maatschappelijke innovatie op het snijvlak van kunst, wetenschap, technologie en sociaal engagement.
SPRONG-budget
In 2022 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor onderzoek en zijn er dertien succesvolle subsidieaanvragen erkend waarmee het totale subsidiebedrag in 2022 twaalf keer zo hoog was als in 2019. In 2022 is ook het SPRONG-budget toegekend. Meer informatie hierover is te vinden in hoofdstuk Onderzoek.

CASE
In september 2022 openden minister Robbert Dijkgraaf (OCW) en Marjolein Moorman (wethouder Gemeente Amsterdam) CASE (Centre for Arts & Sciences Education) met lovende woorden voor het belang van onderzoek in de kunsten en de creatieve sector.
Sociale veiligheid
Het afgelopen jaar zijn we vanuit verschillende hoeken opgeschrikt door een aantal gevallen van grensoverschrijdend gedrag; bij The Voice, de Wereld Draait Door, bij Ajax. Ook in het onderwijs hebben zich grensoverschrijdende, onveilige situaties voorgedaan, bijvoorbeeld bij de Koninklijke Academie Beeldende Kunst (KABK) in Den Haag en bij het AMFI van de HvA. De AHK vindt het van groot belang dat alle studenten én medewerkers zich veilig voelen op hun academie of in hun werkomgeving en wil zorgen voor een cultuur waarin iedereen zich vrij voelt om zich uit te spreken. In de didactische cursussen is veel aandacht voor sociale veiligheid in onderwijssituaties. Daar wordt het fundament gelegd voor een veilige leer- en werkomgeving.
Via onderwijsevaluaties en de NSE is er extra aandacht voor monitoring van de sociale veiligheid. Sinds 2022 is aan alle onderwijsevaluaties de vraag toegevoegd: 'ik voelde me tijdens de lessen veilig en gerespecteerd'. Als daaruit signalen voortkomen, dan worden deze gemeld bij de directeur. In de NSE is gekozen voor vragenblokken en instellingsvragen die informatie opleveren voor de ervaren sociale veiligheid van studenten. Eenmaal per jaar ontvangt het college van bestuur een geanonimiseerd overzicht van de reacties op deze vraag ter bespreking met de directeuren.
De reglementen
Op het gebied van sociale veiligheid zijn twee zaken van belang: de structuur (regels, procedures, vertrouwenspersonen en dergelijke) en de cultuur. Dat laatste gaat over de vraag of het onderwerp leeft, of lastige dingen bespreekbaar zijn, of er openheid is en of het college een duidelijk beleid voert op het onderwerp. De AHK heeft de structuur sinds 2015 goed op orde. Deze wordt ook regelmatig bijgewerkt.
Zo is in 2022 de Klachtenregeling ongewenst gedrag geactualiseerd en is een aparte Regeling Vertrouwenspersonen opgesteld. Het taalgebruik in alle regelingen is genderneutraal gemaakt. Conform de afspraak van de gezamenlijke kunsthogescholen is in 2022 alle informatie over sociale veiligheid op een centrale plek op de website geplaatst, waardoor de informatie beter toegankelijk is. Ook ontvangen nieuwe medewerkers, gastdocenten en andere externen de Gedragscode Sociale veiligheid sinds jaar en dag bij hun overeenkomst.
Veilige cultuur
Op het gebied van cultuur is er in 2022 veel gebeurd. Om te beginnen heeft de jaarlijkse evaluatie plaatsgevonden van de gedragscode sociale veiligheid door directeuren en college van bestuur. Bij deze gelegenheid rapporteren alle academies en het Servicebureau over hun omgang met en de cultuur van sociale veiligheid. Hoe en wanneer wordt het onderwerp geagendeerd en op welke manier houdt de directeur vinger aan de pols?
Daarnaast heeft de AHK in 2022 besloten om een AHK-breed onderzoek te laten uitvoeren door een extern bureau naar de ervaren sociale veiligheid van studenten en alumni, docenten en medewerkers. Dit is een omvangrijk project en zal plaatsvinden in 2023.

Vertrouwenspersonen
In het voorjaar van 2022 is het aantal vertrouwenspersonen uitgebreid. Naast de twee al aanwezige interne vertrouwenspersonen en een externe vertrouwenspersoon zijn er vier nieuwe interne vertrouwenspersonen aangesteld. Daarmee komt het aantal vertrouwenspersonen op zeven. Aan elke academie is een vertrouwenspersoon verbonden. Dit maakt de toegang tot vertrouwenspersonen voor studenten en medewerkers extra laagdrempelig. De vertrouwenspersonen zijn echter niet academie gebonden en zijn bereikbaar voor alle studenten en medewerkers. De externe vertrouwenspersoon is aangesteld via de eigen arbodienst en is specifiek voor medewerkers. In 2022 is via de arbodienst ook een vertrouwenspersoon aangesteld voor de aangeklaagde.
VOG
Sinds september 2021 vraagt de AHK van alle nieuwe medewerkers een Verklaring omtrent Gedrag (VOG). Alle medewerkers die al vóór september 2021 in dienst waren, hebben uiterlijk in het voorjaar van 2022 ook een VOG aangevraagd en ingeleverd.
Studeren in het buitenland
Financiële ondersteuning
De AHK biedt studenten de kans om één keer tijdens hun studie een aanvraag te doen voor financiële ondersteuning voor een buitenlandse studieperiode, stage of onderzoek. In 2022 was er een inhaalslag voor studenten die door het beperkte reisverkeer tijdens de covid-pandemie hun buitenlandse studie- of stageperiode hebben uitgesteld. Die inhaalslag verhoogde het aantal gemaakte studiereizen in dit jaar. In totaal hebben 45 studenten een aanvraag ingediend waarvan 33 aanvragen zijn toegekend. Meer informatie over de aanvragen en de beschikbare beurzen staat in hoofdstuk Internationalisering.
Deelname studenten van de AHK aan Shared Campus
Afgelopen zomer namen acht studenten van de AHK deel aan twee live Summer Schools van Shared Campus, een internationaal interdisciplinair samenwerkingsverband van kunsthogescholen in Azië, Europa, Verenigde Staten en Australië. Vier studenten van de afdeling Popmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam reisden af naar Zurich, waar zij zich op de Zürcher Hochschule der Künste bogen over het thema Crypto currency network based art/NFT's in relatie tot popmuziek. De popstudenten hebben verder in diverse samenstellingen aan eigen composities gewerkt en die ook uitgevoerd. De uitkomsten van de studententeams werden gepresenteerd aan de vooravond van het Global Pop Cultures Festival op 2 en 3 september in Zürich.

Vier studenten van de master Museum & Heritage Studies aan de Reinwardt Academie en een student van de Master Kunsteducatie namen deel aan de Summer School Rivers/Socially Engaged Arts. De eerste week werkten de studenten online samen, daarna waren zij twee weken op locatie bij Chelsea Art College/University of the Arts (UAL) in Londen. Aan het einde van het programma presenteerden de studenten hun uitkomsten met de thema’s dekolonisatie, rivier, zorg en unlearning. Dit deden zij in teams met studenten uit Singapore, Kyoto, Tokyo, Taiwan, Zürich, Londen en Amsterdam.
Diversiteit en inclusie
De AHK streeft naar een inclusieve leer- en werkomgeving die de basis vormt voor kwaliteit en creativiteit.
Implementatie Diversiteitsbeleid
Aan de hand van de uitkomsten van de Diversiteitsscan, ontwikkeld en uitgevoerd door onderzoekers van de Vrije Universiteit in 2020, heeft elke academie en het Servicebureau een eigen beleidsplan Diversiteit en Inclusie bijgesteld of opgesteld. In 2022 zijn er concrete stappen gezet om de diversiteit en inclusie binnen de AHK te vergroten. Dit is een ongoing process met gesprekken, workshops, trainingen, herziening van toelatingsprocedures en herziening van de inhoud van de curricula, van bibliotheekcollecties, leeslijsten en filmlijsten.
AHK Circles Diversiteit & Inclusie
De AHK Circles Diversiteit & Inclusie is een community van studenten en medewerkers die gesprekken en bijeenkomsten organiseert rond het thema Diversiteit en Inclusie. Dit programma wordt bekostigd vanuit de Kwaliteitsafspraken. In 2022 en 2023 rouleren de AHK Circles langs de zes academies met het overkoepelende thema Safety & Inclusion. De commissieleden van de AHK Circles hebben daarvoor de videoserie Drawing the Circles opgenomen waarvoor zij studenten en medewerkers hebben geïnterviewd. In 2022 werden er vier goed bezochte bijeenkomsten gehouden. De thema’s waren:
- (Inter)cultural Awareness: Eye-openers to cultures and communications (op de Academie van Bouwkunst;
- Language Says More (Than Words): Safety from a linguistic point of view (op het Conservatorium van Amsterdam);
- Body Talks: Movement as a language (op de Nederlandse Filmacademie);
- (Dis)abled bodies: Shortcuts to inclusivity and accessibility (op de Reinwardt Academie).

Participatiewet
De AHK heeft zich als doel gesteld om vóór 2024 tenminste 24 banen te realiseren voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Om het gestelde doel te behalen werkt AHK samen met externe partners, zoals de Stichting Werk Op Maat (SWOM) die young professionals met een arbeidsbeperking begeleidt bij het vinden van een volwaardige functie, passend bij hun talenten en kwaliteiten. Daarnaast werkt de AHK samen met Pantar en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam die zich hebben gespecialiseerd in het begeleiden naar werk van mensen met een fysieke of mentale beperking.
Sinds 1 april 2021 heeft AHK een Coördinator Participatie en is er een regiegroep samengesteld met vertegenwoordigers van alle academies en het Servicebureau die zich bezighoudt met het creëren van banen en het invullen van vacatures door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In 2022 organiseerde de AHK samen met SWOM twee keer een Meet&Greet waarvoor Young Professionals, P&O-medewerkers en leidinggevenden van de AHK werden uitgenodigd voor een open gesprek om elkaar te leren kennen.
De eerste bijeenkomst vond plaats in de AHK Culture Club en werd door tien kandidaten bezocht. Uit beide bijeenkomsten zijn twee aanstellingen gerealiseerd.
Convenant Ongedocumenteerde Nederlandse Studenten (ONS)
Met de pilot Toegang hoger onderwijs voor Nederlandse ongedocumenteerde jongeren wil de gemeente Amsterdam samen met de Amsterdamse onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs verandering brengen in de situatie dat onder de huidige wet- en regelgeving jongeren zonder verblijfspapieren, die in Nederland zijn opgegroeid en hier lager en voortgezet onderwijs hebben genoten, niet kunnen doorstromen naar het hoger onderwijs. In Nederland stopt dit recht voor jongeren zonder verblijfsstatus op hun achttiende verjaardag. De AHK heeft het manifest van de gemeente ondertekend, evenals de Vrije Universiteit, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland.
Duurzaamheid
Als maatschappelijk verantwoorde instelling wil de AHK duurzame ontwikkeling in alle facetten van de hogeschool opnemen, zodat het onderdeel wordt van de bedrijfsvoering, onderzoek & onderwijs. De weg naar een CO2-neutrale hogeschool in 2050 vraagt een grote inzet van studenten en medewerkers op het gebied van energieconsumptie en hergebruik van grondstoffen. In 2022 is een begin gemaakt om de duurzaamheidsdoelen van de AHK samen te vatten in een grafisch ontworpen routekaart. In die routekaart wordt uitgegaan van een Paris Proof energieconsumptie in 2035 (70kWh per m2 gebruiksoppervlak).
Om de overige duurzame ambities te realiseren zijn doelen benoemd, zoals:
- realisatie van 25% minder inkoop van primaire grondstoffen (mineralen, fossiel en metalen);
- van alle ingekochte producten en materialen bestaat tenminste 25% uit gerecyclede grondstoffen;
- van alle ingekochte producten en materialen is minimaal 75% recyclebaar.
Alle doelen zijn opgenomen in de Routekaart Duurzaamheid AHK.
In het kader van de governance in de routekaart is een eerste aanzet gegeven om per academie een platform Duurzaamheid op te richten bestaande uit medewerkers en studenten van de betreffende academie.
In 2022 zijn in het kader van duurzaamheid een aantal maatregelen genomen zoals:
- Het gebouw van de Breitner Academie en Academie voor Theater en Dans op het Overhoeksplein is overgeschakeld op stadsverwarming en is nu volledig gasloos;
- De knop om, een blijvend initiatief waarbij de thermostaat in de AHK gebouwen daar waar het kan op 19 graden is komen te staan;
- Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen is getekend;
- De AHK doet het licht uit!, een blijvend initiatief waarbij de AHK de donkere dagen vanaf 21 december in alle gebouwen het licht dooft na sluitingstijd;
- Een contract met Seenons, een partij die de AHK ondersteunt bij het afvalscheiding;
- Themabijeenkomst Duurzaamheid om op te halen wat leeft binnen de academies.
Digitalisering
Informatieplan 2021-2024
In het Informatieplan CoCreative is aandacht besteed aan het gezamenlijk ontwikkelen van zowel de Informatievoorziening binnen de organisatie als het digitaliseren van het onderwijs. Op het gebied van informatievoorziening zijn er een aantal vernieuwingen doorgevoerd waaronder de vervanging informatiesysteem van de bibliotheek. Het verouderde Adlib-systeem is vervangen door het open source KOHA-systeem. Dit systeem verbetert de doorzoekbaarheid van de fysieke en digitale collectie en biedt moderne, digitale dienstverlening voor bibliotheken en leners.
Leerpodium en Taskforce digitalisering Onderwijs
De AHK heeft geïnvesteerd in de borging van het digitale leerplatform Leerpodium. Het gebruik kan nu worden uitgebreid en het systeem kan worden geïntegreerd in de AHK Infrastructuur. Ook heeft de AHK een Taskforce Digitalisering onderwijs opgericht om de digitalisering van het onderwijs naar een hoger plan te tillen met onder andere aandacht voor kennisverspreiding, kwaliteitszorg en auteursrechten. De taskforce heeft als doel de processen op de academies te ondersteunen en de gemeenschappelijke kennis te vergroten. In 2022 is een programmamanager voor de taskforce geworven die begin 2023 zal inventariseren wat nodig is voor de gewenste verbetering.
Digitalisering binnen de academies
Om goed te functioneren in het werkveld moet elke student zich tot digitale ontwikkelingen kunnen verhouden. Zij moeten weten wat de mogelijkheden zijn en wat de impact van nieuwe technologie, zoals artificiële intelligentie, is op hun vakgebied. Daarnaast hebben ze praktische vaardigheden nodig voor het maken van websites, film- of audio-opnames en vaardigheden om fysiek en online te kunnen samenwerken en communiceren met anderen.
Students need to know the vocabulary to enter the digital world, it is empowering.

De Breitner Academie profileert zich met het Technology Lab en biedt de minor Digital Arts (Un)plugged aan waarin studenten beeldend werk en een workshop ontwikkelen op de grens van kunst, technologie en wetenschap. Zij maken zich verschillende technieken eigen, zoals coderen, digitale fabricage, elektronica en mechanica.
Het Conservatorium van Amsterdam werkt al een aantal jaren met CvA Online waar studenten over de hele wereld online muzieklessen kunnen krijgen. Studenten weten ook de online wegen te vinden naar lessen die niet aangeboden worden op het conservatorium.
Interdisciplinariteit
Makers, kunstprofessionals, architecten en erfgoedprofessionals werken steeds vaker samen, met elkaar of met experts uit andere vakgebieden. Om studenten de kans te geven over de grenzen van de eigen academie heen te kijken, stimuleert de AHK interdisciplinaire samenwerkingen. Hieronder zijn een aantal initiatieven beschreven die plaatsgevonden hebben in 2022.
Cross Academy Fund
Studenten die een project willen opzetten in samenwerking met studenten van een andere academie kunnen hiervoor een financiële bijdrage ontvangen van maximaal € 1.000,- incl. btw. In 2022 zijn er veertien aanvragen gehonoreerd.
IDLab
Het IDlab is een ontmoetingsplek en laboratorium waar studenten van verschillende opleidingen interdisciplinair samenwerken en kennismaken met de toepassing van nieuwe technologieën in de podiumkunsten. Het IDlab is gevestigd in de Academie voor Theater en Dans en biedt speciale voorzieningen waar interdisciplinaire projecten en experimenten met o.a. 360 graden projectie en augmented- en virtual reality gerealiseerd kunnen worden. De ruimte wordt onder andere gebruikt voor lessen, proefopstellingen, montages en ontmoetingen.
IDlab

AIR-programma School of Unlearning
Begin 2022 kreeg het Artist In Residence-programma van de AHK een impuls door een inspirerend programma aan te bieden met interdisciplinaire activiteiten voor de gehele AHK-gemeenschap: de School of Unlearning. Tussen januari en mei 2022, dompelden ruim 200 bachelor- en masterstudenten, docenten en stafleden van alle academies en het Servicebureau zich gezamenlijk onder in een of meerdere Unlearning-dagen, zoals Unlearning Rituals en Unlearning Language. Het thematische startpunt was de combinatie klimaatcrisis en sociale rechtvaardigheid. Meer hierover is te lezen in het hoofdstuk Onderwijs, paragraaf Artist in Residence.
Samenwerken op het Marineterrein
De AHK werkt met de brede community op het Marineterrein samen aan innovatieve projecten voor maatschappelijke uitdagingen en heeft op het Marineterrein vier gemeenschappelijke werkplaatsen waar studenten van verschillende academies en opleidingen interdisciplinair samenwerken: de MakerSpace, de VRAcademy, het AHK LearningLab en de Culture Club.
De wereld blijft veranderen. Door kunst en technologie kunnen we daar beter mee om leren gaan.
Ambitiedocument Marineterrein
Met de programmeeropleiding Codam en Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) heeft de AHK gewerkt aan een gezamenlijk Ambitiedocument. Deze drie instellingen vormen gezamenlijk een zwaartepunt in het vernieuwende karakter van het Marineterrein.
Sinds 2018 is er veel tijd, energie en middelen geïnvesteerd om initiatieven met en voor de stad Amsterdam tot een succes te maken. De kwaliteit van de gehuurde gebouwen is sterk verbeterd en er is geïnvesteerd in samenwerking binnen verschillende netwerken. Onze inzet is om ook in de toekomst onderdeel te blijven van dit ecosysteem waar wij goeddeels zelf de grondlegger van zijn. In 2022 is het ambitiedocument afgerond en een intentieverklaring voorbereid om samen met Codam en AMS hierover in gesprek te blijven met de Gemeente Amsterdam.
Huisvesting
Beatrixpark
Als gevolg van de explosief gestegen prijzen op de bouw- en energiemarkt, is in maart 2022 besloten om de ontwikkeling van de dependance voor het Conservatorium van Amsterdam in het Beatrixpark stop te zetten en het huurcontract met Q-factory langdurig te verlengen.
Nieuwe locatie voor NBA
Begin mei 2022 is aan de Tetterodestraat in Amsterdam Overamstel symbolisch de eerste paal 'geslagen' voor de nieuwe locatie van de Nationale Ballet Academie (NBA). Het gebouw wordt na verwachting in april 2023 opgeleverd en in de zomer 2023 in gebruik genomen. Het gebouw aan de Agamemnonstraat is verkocht. De overdracht vind plaats na de verhuizing in 2023.

Verduurzaming huisvesting
In 2022 is er een AHK-brede visie op duurzaamheid ontwikkeld en vastgesteld. Hierin is de verduurzaming van het vastgoed van de AHK opgenomen. Ook hebben we gewerkt aan een energiebeleid om erop toe te kunnen zien dat de AHK op tijd Parisproof is. Dit nieuwe beleid krijgt in de eerste helft van 2023 zijn beslag. Om die doelstelling te realiseren heeft de afdeling Huisvesting & Beheer samen met consultancy bureau Royal HaskoningDHV aan een stappenplan gewerkt. De eerste stap is het inzichtelijk maken van de kosten en baten van de verschillende ambitieniveaus voor de verduurzaming van de gebouwen van de AHK.
Design for all
Iedereen moet gelijkwaardig en zelfstandig gebruik kunnen maken van de gebouwen. Op basis van de filosofie Design for all, zijn we in 2022 gestart met het uitvoeren van een integrale toegankelijkheidstoets om vast te kunnen stellen hoe het met de toegankelijkheid van de AHK-gebouwen gesteld is.
Groot onderhoud
Tot eind 2023 vindt gefaseerd het 15-jarig groot onderhoud plaats op de Academie van Bouwkunst. De werkzaamheden bestaan uit schilderwerk, de renovatie van de gevels, het verduurzaming van de technische installaties, functionele verbouwingen en een grondige renovatie van de Huisjes aan de Nieuwe Amstelstraat.
Gemeentelijk monument
Eind mei 2022 heeft het dagelijks bestuur van het stadsdeel Noord het voormalig A-lab/ Groot Lab- gebouw aangewezen als gemeentelijk monument. Deze aanwijzing heeft verder geen impact op huisvesting de ATD/DAS en de Breitner Academie.

