
Rechtsbescherming
Klachtenloket
De AHK-website biedt studenten informatie over de procedures op het gebied van klachten, bezwaar en beroep. Indieners van klachten bij het algemene klachtenloket ontvangen advies over de mogelijkheden om hun klacht aanhangig te maken bij de betreffende instantie of behandelaar, of worden verwezen naar een vertrouwenspersoon. In 2022 is er één klacht binnengekomen bij het Klachtenloket.
College van Beroep voor de Examens
De AHK-kamer van het gezamenlijke College van Beroep voor de Examens (Cobex) van de Gerrit Rietveld Academie en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten bestaat uit een externe voorzitter, een externe plaatsvervangend voorzitter en een tweetal leden (alsmede twee plaatsvervangende leden) die werkzaam zijn bij opleidingen van de AHK. Het college wordt bijgestaan door een secretaris. In 2022 heeft het Cobex geen beroepschriften ontvangen.
Geschillencommissie
De Interne Geschillencommissie heeft in 2022 geen bezwaren ontvangen.
Meldingen Vertrouwenspersonen
Het aantal meldingen is in 2022 flink gestegen ten opzichte van de voorgaande jaren. Een aantal mogelijke oorzaken hiervoor zijn:
• Toegenomen bekendheid over de rol van vertrouwenspersonen;
• De uitbreiding van het aantal vertrouwenspersonen bij de AHK;
• Veel aandacht aan ongewenste omgangsvormen in de media en met name ook in de cultuursector;
• Groeiend besef over wat ongewenste omgangsvormen zijn en dat je je daarover kunt uitspreken.
Meldingen in 2022
In 2022 waren er totaal 49 meldingen (in 2019: 19, in 2020: 37 en in 2021: 28) waarvan 21 van studenten, 24 van medewerkers, 2 van alumni en 2 van leerlingen van de vooropleiding.
Aard van de meldingen door medewerkers, inclusief gastdocenten/freelancers:
- Seksueel grensoverschrijdend gedrag op feest (collega’s onderling);Intimidatie, buitensluiting en/of pestgedrag door leidinggevende (leidinggevende naar medewerkers);
- Onveilige sfeer op afdeling (intimidatie, pesten, seksueel getinte /vrouwonvriendelijke opmerkingen) en/of onprettig gedrag van collega in directe samenwerkingsrelatie;
- Agressief gedrag van student naar docent;
- Onveiligheid voor studenten door onbekwame aanpak gastdocenten;
- Onveiligheid voor docent door activistische opstelling “woke” student;
- Voormalig medewerker stalkt(e) vrouwen;
- Student die met diens gedrag onrust veroorzaakt in de klas;
- Cursist die agressief gedrag vertoont naar medecursisten en docenten.
Aard van de meldingen door studenten, alumni en leerlingen van de vooropleiding:
- Intimidatie en pestgedrag door medewerker;
- Seksueel grensoverschrijdend gedrag;
- Ongewenste omgangsvormen
- Pesten en intimidatie na beëindiging van relatie met medestudent;
- Intimidatie (bedreigingen) via Instagram;
- Onveiligheid m.b.t. coronaregels: intimidatie door externe beveiliger (meerdere meldingen);
- Onveiligheid door een studieleider die genderidentiteit niet serieus neemt;
- Docent die eigen politieke opvattingen laat domineren in de les en geen ruimte biedt voor discussie/gesprek;
- Rassendiscriminatie door medewerker en meerdere docenten in opleiding;
- Intimidatie door klasgenoot (meerdere meldingen);
- Hindernissen die student ervaart bij het inplannen van noodzakelijke coaching;
- Onveiligheid door docent die relatie met leerling begon;
- Onveilige situatie thuis, hierbij werd ook gesproken over suïcidale gedachten. Langer traject waarbij de opleiding is betrokken en er direct contact is met de hulpverlenersorganisatie.
Meerdere verzoeken om/vragen over begeleiding bij afstudeervoorstellingen met als thema seksueel misbruik/huiselijk geweld. Doorverwezen naar studieleiding en deskundigen.
Een aantal meldingen (door zowel medewerkers als studenten) betrof dezelfde persoon (gastdocent); hiervoor is na overleg met de directie een mediation traject gestart.
Soms voert de vertrouwenspersoon alleen een oriënterend gesprek en besluit de melder daar geen opvolging aan te geven. Vaak is een kwestie met een paar gesprekken (1-8) afgehandeld, soms wordt er doorverwezen naar hulpverleners, soms wordt een kwestie na toestemming gedeeld met de leidinggevende, studieleiders of directeur (14x) en daar verder opgepakt. Drie situaties duurden langer (5-10 maanden). In twee gevallen is mediation ingeschakeld, in drie gevallen doorverwezen naar de decaan en in drie gevallen is de politie op de hoogte gesteld. Bij een cursist is deelname aan de cursus beëindigd.
Er lopen geen kwesties meer uit voorgaande jaren.
Overige activiteiten van de vertrouwenspersonen:
- Intervisie en vergaderen;
- Jaargesprek CvB;
- Gevraagd en ongevraagd advies aan MT van de verschillende academies;
- Adviesgesprekken met bijvoorbeeld leidinggevenden of coaches;
- Voorlichting binnen en buiten de AHK aan studenten, medewerkers en derden al dan niet op verzoek waaronder de AHK Wellbeing week en de AHK Start to Teach @ AHK dag;
- Gesprek met meldpunt Mores.
De vier nieuwe vertrouwenspersonen hebben in 2022 allemaal de 4-daagse opleiding bij Van Oss opleidingen of Hubert Consult gevolgd en met goed resultaat afgesloten. De externe AHK-vertrouwenspersoon bij HumanCapitalCare gaat eind 2022 met pensioen en wordt in 2023 opgevolgd door een nieuwe collega.