
Inleiding
2022 was een jaar waarin we, na twee jaar van veelal online vergaderen en aangepast onderwijs, elkaar weer fysiek konden ontmoeten en de academies weer zonder restricties konden betreden. Het was een jaar van (opnieuw) ontmoeten en verbinding, maar ook van zoeken hoe de inzichten die in de afgelopen twee jaar zijn opgedaan een plek kunnen krijgen in het onderwijs. Daarnaast zorgde maatschappelijke opschudding ervoor dat onderwerpen als seksueel overschrijdend gedrag en
sociale veiligheid in 2022 beter bespreekbaar werden en aan de orde van de dag kwamen, ook binnen de AHK en de medezeggenschap. In het eerste deel van deze rapportage wordt kort ingegaan op de samenstelling en de werking van de Hogeschoolraad. In het tweede deel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste onderwerpen waar de Hogeschoolraad zich in 2022 mee bezig heeft gehouden.
De organisatie van de medezeggenschap binnen de AHK
Overeenkomstig de bestuurlijke structuur van de AHK zijn in het medezeggenschapsreglement AHK de advies- en instemmingsbevoegdheden toebedeeld aan de Hogeschoolraad (HR), de academieraden (AR), de opleidingscommissies (OC) en de Dienstraad Servicebureau (DR SB). De wijze van verkiezen of benoemen is vastgelegd in het Kiesreglement Medezeggenschap. Alle medezeggenschapsgremia worden ondersteund vanuit Bureau Medezeggenschap met een ambtelijk secretaris.
Overleg en werkstructuur Hogeschoolraad
De HR-vergadermomenten zijn georganiseerd in vijf cycli verdeeld over het studiejaar. Iedere vergadercyclus verloopt volgens een vast stramien; het DB-cvb vooroverleg, de eerste interne HR-vergadering, de tweede interne HR-vergadering ter voorbereiding van de laatste vergadering in de cyclus; de HR-cvb overlegvergadering.
Het Dagelijks Bestuur van de HR, de voorzitter en de vicevoorzitter, vergadert wekelijks, samen met de ambtelijk secretaris en het hoofd Bureau Medezeggenschap.
Twee keer per jaar, in het voor- en in het najaar, vindt er op initiatief van de HR een gezamenlijke medezeggenschapsvergadering plaats. Tijdens deze gezamenlijke vergaderingen ontmoeten vertegenwoordigers van alle AHK-medezeggenschapsraden elkaar en worden er thema’s besproken die voor de hele AHK-medezeggenschap van belang zijn. Voorafgaand aan deze vergaderingen wordt aan alle medezeggenschapsleden gevraagd om thema's aan te dragen aan de hand waarvan de agenda’s worden opgesteld. Om de thema's grondig met elkaar te kunnen bespreken en gehoor te geven aan de vraag van medezeggenschapsleden die geen Nederlands spreken is er dit jaar gekozen om de thema's in kleine panels te bespreken. De aanwezigen konden naar keuze bij twee van de panels aansluiten waarbij steeds bij één van de panels de voertaal Engels was.
Samenstelling Hogeschoolraad
De HR bestaat uit veertien leden; zeven studentleden en zeven personeelsleden. Ieder van de zes academies wordt vertegenwoordigd door één student en één personeelslid van de betreffende academie. Daarnaast is er één personeelslid dat het Servicebureau vertegenwoordigt en één student die de gehele AHK-studentenpopulatie vertegenwoordigt. Uit hun midden worden een voorzitter en een vicevoorzitter gekozen.
Dagelijks bestuur:
- Voorzitter: Lynn Leeneman (student CvA)
- Vicevoorzitter: Lois Tonen (student RWA) tot 31-10-2022
- Vicevoorzitter: Audrey Helwes (personeelslid ATD) per 1-11-2022
Activiteiten 2022
De samenstelling van de HR in 2022:
| AHK | Ariadna Rubio Leó | Studentlid | |
| Academie voor Theater en Dans | Marina Moolhujzen Audrey Helwes Vacant |
Personeelslid Personeelslid Studentlid |
Tot 31-08-2022 Per 01-09-2022 Per 01-09-2022 |
| Academie van Bouwkunst | Roos Bekkenkamp Thijs Meijer |
Personeelslid Studentlid |
Per 01-11-2022 Per 01-09-2022 |
| Breitner Academie | Lot Moorrees Valeryia Volkava |
Personeelslid Studentlid |
|
| Conservatorium van Amsterdam | John Koslovsky Lynn Leeneman |
Personeelslid Studentlid |
Per 01-09-2022 (2e termijn) |
| Nederlandse Filmacademie | Elvira Pouw Kayleigh Kok |
Personeelslid Studentlid |
|
| Reinwardt Academie | Jan Bolten Lois Tonen |
Personeelslid Studentlid |
|
| Servicebureau | Iris Volkers | Personeelslid |
Verkiezingen
In het voorjaar van 2022 zijn de medezeggenschapsverkiezingen voor het eerst AHK-breed georganiseerd. Het centraal organiseren van de medezeggenschapsverkiezingen creëert meer momentum en zichtbaarheid voor de hele medezeggenschap. Uit de resultaten blijkt het succes van deze werkwijze; na de tweede centraal georganiseerde verkiezingsronde in het najaar van 2022 zijn alle vacante plekken gevuld.
De zittingstermijn van leden is vastgelegd in het Medezeggenschapsreglement AHK en vastgesteld op drie jaar. De maximale zitting voor een lid is twee termijnen, de intervalperiode na een opvolgende termijn is één termijn. In 2022 heeft de HR afscheid genomen van leden wiens maximale termijn afgelopen was en zijn langdurig vacante plekken ingevuld. In de loop van het jaar is er ook een nieuwe vicevoorzitter verkozen. Tot slot is na het vertrek van de vorige ambtelijk secretaris met de komst van de nieuwe ambtelijk secretaris per 1 maart 2022 de continuïteit van de ondersteuning geborgd.
Ontwikkeling en training
Nieuwe en zittende HR-leden hebben de door Bureau Medezeggenschap georganiseerde jaarlijkse Algemene Medezeggenschapstraining over de WHW en de AHK-medezeggenschap gevolgd. Deze training wordt in het najaar in het Nederlands en in het voorjaar in het Engels aan alle leden van de medezeggenschap aangeboden. Bij de start van het studiejaar is ook de jaarlijkse voorzitterstraining aangeboden, deze training wordt gevolgd door nieuwe (vice)voorzitters en leden van de medezeggenschap die het voorzitterschap ambiëren.
Bij de start van het studiejaar hebben de leden van de HR een speerpuntentraining gevolgd. Doel van deze training was om de gestelde doelen voor 2022 helder te formuleren en hoe deze op de HR-cvb overlegagenda te zetten en te behouden.

Contact met de raad van toezicht
Twee keer per jaar ontmoet de HR de rvt. Een delegatie van de HR heeft in mei en in oktober, online, een gesprek gehad met een delegatie van de rvt. Daarnaast was een delegatie van de rvt als toehoorder, online, aanwezig tijdens de HR-cvb overlegvergadering van 6 december 2022.
Tijdens de ontmoetingen tussen de HR en de rvt wordt de medezeggenschap besproken en bekeken. Centraal staan de gesprekken over de werking van de medezeggenschap met daarin de vragen of de HR zijn werk goed kan uitvoeren en de relatie met het cvb. De HR heeft tijdens één van deze ontmoetingen een gesprek gevoerd over de nieuwe inrichting van het cvb.
In het najaar heeft de HR afscheid genomen van het rvt-lid Guusje ter Horst. Voorafgaand aan haar vertrek heeft de HR advies uitgebracht op het profiel voor de werving van nieuwe leden voor de rvt.
Werkgroepen en commissies
De HR heeft drie vaste commissies; Beleid, Financiën en Communicatie. Deze commissies verdiepen zich in de stukken en onderwerpen en kunnen overleggen met betrokken (externe) partijen. De commissies adviseren en informeren de overige HR-leden waardoor de individuele leden hun stem weloverwogen kunnen uitbrengen. Deze werkwijze bevordert het besluitvormingsproces en de kwaliteit van de besluiten.
De commissie Communicatie heeft in maart 2022 de eerste HR-nieuwsbrief verstuurd naar alle AHK-medewerkers en -studenten.
Binnen de commissies hebben de leden zitting in een aantal groepen:
- De Informatie Strategiegroep (ISG); deze groep is samengesteld uit medewerkers op concernniveau en in het najaar van 2022 is daar een lid van de HR aan toegevoegd. Verderop in dit verslag wordt hier verder op ingegaan.
- De Begeleidingsgroep Strategisch Plan 2023-2028; deze begeleidingsgroep, samengesteld uit drie directeuren, een lector en twee HR-leden, adviseert over de voortgang van het proces en leest mee met de conceptversies van het Strategisch Plan. De groep komt één keer per kwartaal samen.
- Het lid cvb houdt jaarlijks de HR via de commissie integriteit op de hoogte van de voortgang van het beleid sociale veiligheid op de AHK, tevens doet zij verslag van de jaarlijkse rapportage van de vertrouwenspersonen aan haar.
- Tot slot is de coronawerkgroep in de loop van 2022 opgeheven door het afnemen van de beperkingen en de maatregelen rondom covid-19.
Selectie van onderwerpen
De HR bespreekt jaarlijks een brede waaier aan onderwerpen; de jaarlijks terugkerende onderwerpen waarop de HR (ongevraagd) advies en/of instemmingsrecht heeft en de onderwerpen over de jaargrenzen heen. Daarnaast formuleert de HR de eigen speerpunten.
De HR speerpunten voor 2022-2023 zijn:
- Interdisciplinariteit;
- Sociale veiligheid;
- Werkdruk;
- Studentenwelzijn;
- Betaalbaar Studeren.
De HR heeft ervoor gekozen om diversiteit en inclusie niet als een apart speerpunt te behandelen maar integraal mee te nemen in alle speerpunten vanuit de gedachte dat diversiteit en inclusie geen op zichzelf staande thema’s zijn maar een houding is die in alles meegenomen moet worden.
Een aantal onderwerpen waar de HR zich in 2022 mee bezig heeft gehouden verdienen speciale aandacht. Deze onderwerpen worden in het volgende uitgebreider besproken.

Faciliteitenregeling OC
Sinds het Advies Versterking Medezeggenschap (voorjaar 2020) is de HR met het cvb in gesprek over de faciliteitenregelingen van de verschillende medezeggenschapsorganen van de AHK. In 2021 kwamen de HR en het cvb overeen dat alle leden van de medezeggenschap een vaststaande maandelijkse vergoeding ontvangen conform de cao. Omdat er in 2021 nog geen overeenstemming was bereikt over de hoogte van de OC-vergoeding zijn deze gesprekken gedurende 2022 voortgezet.
Op 21 juni 2022 kon de HR instemmen met het voorstel voor de verhoging van de vergoeding met 50% voor de OC–leden en de voorzitter van de Dienstraad. De HR van zijn kant is akkoord gegaan met het handhaven van de hoogte van de vergoeding voor de gecombineerde AR/OC-raden. Op uitdrukkelijk vraag van het cvb is de HR, namens de decentrale raden, akkoord gegaan om huishoudelijke reglementen voor de medezeggenschap op te stellen en voor te leggen aan de academiedirecties.
De verhoging van de faciliteiten van de OC’s is ingegaan op 1 september 2022. Op 27 september is er overeenstemming bereikt over de verhoging van de vergoeding van de voorzitters OC die daarmee gelijk getrokken is met de vergoeding van de voorzitters AR. De HR betreurt het dat het proces lang geduurd heeft maar is tevreden met de uitkomst en blij dat dit in 2022 tot een conclusie is gekomen.

Kwaliteitsafspraken
Conform de gemaakte afspraken binnen de AHK heeft de HR in het voor- en het najaar een decentrale uitvraag gedaan bij de academieraden over de voortgang van de kwaliteitsafspraken op de academies. Alle academieraden hebben aangegeven dat zij voldoende en helder antwoord hebben gekregen op gestelde vragen en opmerkingen op en over de inzet en de voortgang van de projecten. Hun (ongevraagde) adviezen zijn voldoende meegenomen en overwogen door de academiedirecties. De academieraden hebben dan ook een positief advies gegeven op de najaarsrapportages maar spraken daarbij wel nadrukkelijk hun zorg uit over de financiering van de projecten na 2024.
De HR is door het cvb geïnformeerd over de voortgang van de gezamenlijke projecten, dit zijn de AHK-brede kwaliteitsprojecten. De gestelde vragen zijn helder en voldoende beantwoord. De HR is over het algemeen positief over de voortgang van deze projecten. De projecten met een achterstand in de besteding, Taal en Studentwelzijn, worden door de HR nauw opgevolgd. Gedurende het jaar zijn hierin voldoende stappen gezet maar ten opzichte van de initiële doelen is hier nog winst te behalen. Het cvb heeft aangegeven begin volgend jaar de gezamenlijke projecten te evalueren.
In de loop van 2022 werd bekend dat de kwaliteitsmiddelen vanuit OCW na 2024 voortgezet worden. Dit neemt een grote zorg weg die door de hele AHK medezeggenschap herhaaldelijk geuit is; veel projecten die door de kwaliteitsafspraken in het leven zijn geroepen worden inmiddels als onmisbaar ervaren en er leefde een brede zorg over de financiering van de projecten na 2024. Het cvb heeft aangegeven dat de bestaande financiering van de projecten meegenomen wordt in het Strategisch Plan 2023-2028. De medezeggenschap blijft onverminderd betrokken bij de besteding van deze middelen.
Samenvattend stelt de HR dat er voldoende voortgang is geboekt in de lopende projecten zowel op centraal als decentraal niveau. De HR heeft vertrouwen in de voortgang en vindt dat er op basis van de huidige resultaten gesteld kan worden dat de projecten een positieve impact hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Voorts is de HR van mening dat het gesprek over de kwaliteitscultuur een positieve impact heeft op verschillende niveaus in de organisatie. De medezeggenschap is voldoende betrokken waarbij wel opgemerkt wordt dat de intensiteit van die betrokkenheid niet altijd van hetzelfde niveau is.
De NVAO heeft in 2022 na een tussentijdse beoordeling van de Kwaliteitsafspraken over de AHK een positief advies afgegeven aan de minister van OCW inzake de kwaliteitsafspraken.

Hoofdlijnen Begroting en Begroting 2023
De HR stemt in 2022 in met de Hoofdlijnen Begroting en de Begroting voor het jaar 2023. De commissie Financiën heeft meerdere overleggen gehad met het cvb en is in de gelegenheid gesteld om in een vroeg stadium om toelichting te vragen.
Op 5 oktober 2022 heeft de HR ingestemd met de Hoofdlijnen Begroting 2023. De HR sprak hierbij wel de zorg uit wat het onttrekken van middelen aan de academies in het kader van cybersecurity voor consequenties heeft voor het onderwijs. Tijdens de HR-cvb overlegvergadering van 6 december 2022 is de begroting 2023 besproken. Het cvb heeft vooraf gestelde vragen van de HR in de vergadering grotendeels naar tevredenheid beantwoord en toegelicht. In de nabespreking was er bij de leden van de HR nog onduidelijkheid over de verdeling en wijze van toewijzing van de extra middelen voor onderzoek. Deze aanvullende vragen zijn door het cvb schriftelijk en naar tevredenheid van de HR toegelicht.
In het definitieve advies over de begroting 2023 neemt de HR ook de adviezen en aanbevelingen van de decentrale raden mee. In het uitgebrachte, positieve, advies spreekt de HR niet alleen uit vertrouwen te hebben in de gemaakte keuzes maar doet daarnaast een aantal aanbevelingen:
- De HR wil blijvend meegenomen worden in de gesprekken over de plannen, wijze van toewijzing en besteding van het extra onderzoeksbudget;
- De HR verzoekt om meer zichtbaarheid en een transparanter beleid van de Lectoraten. De voorwaarden en het proces van een onderzoeksaanvraag zijn zowel bij docenten als bij studenten (te) weinig bekend en/of worden als ontoegankelijk ervaren. Hier kan nog veel bereikt kan worden;
- In het kader van de verhoging van het budget van het SB vraagt de HR om meer transparantie en zichtbaarheid van het SB richting de AHK-gemeenschap, zodat hiervoor draagvlak gecreëerd wordt binnen de organisatie.
Interdisciplinariteit
Bij de start van het studiejaar 2022-2023 heeft de HR ‘interdisciplinariteit in onderwijs’ benoemd als één van de speerpunten. De HR merkt dat er behoefte is aan meer samenwerking tussen studenten en docenten van de verschillende academies. Het is belangrijk dat samenwerking wordt aangemoedigd en er mogelijkheden voor gecreëerd worden maar tegelijkertijd wordt opgemerkt dat dit in de praktijk vaak moeilijk te realiseren is. Dat is jammer omdat de bijzondere opbouw van de AHK met de verschillende kunstacademies interessante kansen biedt voor interdisciplinaire samenwerking.
Concludeerde de Hogeschoolraad eerder (memo van 14 april 2020 over het stimuleren van interfacultaire samenwerking) dat er voor studenten en docenten genoeg initiatieven zijn, nu wordt de roep van studenten om binnen het curriculum samen te werken met studenten van andere academies steeds groter. Er zijn de laatste jaren veel initiatieven ontwikkeld; AHKafé, Culture Club en de Maker Space. Het gaat hier echter vaak om extra-curriculaire activiteiten, waardoor veel studenten er niet aan kunnen deelnemen.
De HR heeft aan de hand van een aantal concrete vragen een advies geschreven aan het cvb:
- Onderzoek hoe interdisciplinair samenwerken binnen het lesprogramma voor een grotere groep studenten succesvol en gewaarborgd kan worden;
- Zorg dat studenten kennis kunnen maken met de verschillende academies;
- Stimuleer uitwisseling van kennis tussen docenten van de verschillende academies. Het cvb heeft aangegeven dit advies mee te nemen naar het overleg met de academiedirecties.

Studentenwelzijn
Studentenwelzijn is en blijft een kernpunt op de agenda van de HR. Meerdere plannen en initiatieven zijn dit jaar op overkoepelend AHK-niveau georganiseerd en geïmplementeerd.
Als studenten tegen problemen aanlopen tijdens hun studie kunnen ze terecht bij de studentendecaan maar ook bij de studentencoach. Aan de hand van individuele begeleiding, gericht op studievaardigheden en persoonlijke ontwikkeling wordt er gewerkt aan een oplossing, waar nodig in combinatie met andere vormen van ondersteuning, binnen en buiten de AHK. Alle studenten van alle AHK-academies kunnen bij de AHK studentencoach terecht. Daarnaast heeft elke academie eigen ondersteuningsmogelijkheden, bijvoorbeeld een eigen (life)coach, studiebegeleiders of een fysiotherapeut.
Er worden diverse cursussen en trainingen aangeboden vanuit de AHK; o.a. AHK Stress Training, Training Presenteren en Mindfulness Training. HR-leden hebben zelf deelgenomen aan een aantal van deze trainingen en hebben aangeven deze als zeer nuttig te ervaren. Dit blijkt ook uit de terugkoppeling van andere deelnemers. De cursussen reiken handvaten aan om zelfmanagement te verbeteren en efficiënter, effectiever en bewuster te werken. Hierdoor wordt productiviteit verhoogd en stress verminderd. De HR heeft hierover een advies geschreven aan het cvb:
- De trainingen moeten toegankelijk zijn en blijven voor studenten, vooral met het oog op de huidige inflatie kunnen studenten zich deze cursussen vaak niet veroorloven. De HR zal zich blijvend inzetten om trainingen die betrekking hebben op de mentale en fysieke gezondheid van studenten toegankelijk te houden.
- Het buddysysteem versterken en uitrollen op academies die nog geen buddysysteem hebben. De mening wordt gedeeld dat dit een goed werkend systeem is waar nieuwe studenten veel steun aan hebben tijdens de start van hun studie. Niet alleen voor het praktisch wegwijs worden tijdens de studie, maar ook voor laagdrempelige gesprekken.
- Lichamelijk actief zijn en blijven tijdens je studie is van essentieel belang. Sport houdt je fit, weerbaar en ontspannen. Het is daarom belangrijk dat studenten een laagdrempelig sportaanbod hebben. Studenten van andere scholen kunnen tegen een verlaagd tarief gebruik maken van de USC-sportfaciliteiten op verschillende locaties in Amsterdam. Dit is alleen onvoldoende bekend bij AHK-studenten. Een betere communicatie hierover is daarom noodzakelijk.
- Na de corona jaren is het van nog groter belang dat studenten elkaar kunnen ontmoeten. De studententijd is bij uitstek een levensfase waarin studenten zich sociaal en emotioneel ontplooien en hun eigen identiteit vormen. Een evenement zoals het jaarlijkse AHK Vers feest, dat ook dit jaar weer een groot succes was, is een mooi voorbeeld van een evenement waar studenten elkaar AHK-breed kunnen ontmoeten. De HR stelt voor om soortgelijke evenementen op kleinere schaal te bevorderen op de academies. Het is daarbij van belang dat studenten gemotiveerd worden om te komen. Dit kan bijvoorbeeld door gratis lunch/avondeten aan te bieden of een budget te hebben voor drankjes.

Werkdrukbeleid
De kern van het in 2019 vastgelegde AHK-Werkdrukbeleid was dat er in het studiejaar 2019-2020 gesprekken gevoerd zouden worden over ervaren werkdruk op de werkvloer. Het doel was het gezamenlijk onderscheiden van bronnen van werkdruk en concrete suggesties te formuleren voor de aanpak ervan. Met de HR was afgesproken dat het werkdrukbeleid in het najaar 2020 zou worden geëvalueerd. Deze evaluatie is in 2020 uitgesteld vanwege covid-19 en alhoewel de gesprekken in 2021 weer zijn opgepakt is het niet tot een concreet plan van aanpak voor de herijking van het werkdrukbeleid gekomen.
Het mag duidelijk zijn dat werkdrukbeleid ook in 2022 hoog op de HR-agenda stond. De ervaren werkdruk, die door en na covid-19 is toegenomen maar ook andere vormen heeft aangenomen, zowel bij het docerend als bij het ondersteunend personeel, is gedurende 2022 meerdere keren met het cvb besproken. Werkdruk bij docerend personeel heeft ook een negatieve invloed op het functioneren van studenten en vraagt daarom in meerdere opzichten de aandacht.
In de cao 2022-2023 wordt werkdruk een ‘serieus punt van zorg’ genoemd voor zowel werknemers als werkgevers en wordt aan iedere hogeschool in Nederland gevraagd om met een aangescherpt werkdrukbeleid te komen, met o.a. een realistische taakopdracht voor zowel onderwijzend als ondersteunend personeel. Dit houdt in dat de academies binnen de AHK de jaartaaktoebedeling, op individueel en op teamverband niveau, moeten herijken om te zorgen dat medewerkers hun werk op een optimale manier kunnen (blijven) uitvoeren. Voor ondersteunend personeel gaat het bijvoorbeeld om het hebben van goede arbodiensten en een goede werkplek. Voor docenten gaat het met name om voldoende voor- en nabereidingstijd (eigen administratie, huiswerk, werkstukken lezen, e.d.), om studenten optimaal te begeleiden en te beoordelen. Voor alle medewerkers geldt dat er een goede balans moet zijn tussen privé- en werktijd, het recht op onbereikbaarheid (’s avonds, in het weekend en tijdens de vakantieperiodes) en een transparante taaktoebedeling.
In navolging van de cao en de voor- en najaarsgesprekken met de vakbonden heeft de HR het cvb verzocht om met alle academies in gesprek te gaan over de herijking van het werkdrukbeleid, met name over de Werkwijzer Jaartaken. De academies hebben in december 2022 hun opzet met het cvb gedeeld. Ten tijde van dit verslag heeft elke academie, behalve de Academie voor Theater en Dans, het stuk met hun respectievelijke academieraad besproken. Er wordt nog gewacht op het stuk van het SB omdat er in eerste instantie vanuit gegaan was dat het alleen om werkdruk onder het onderwijzend personeel ging. Ondertussen is afgesproken dat ook het SB het werkdrukbeleid zal herijken. De HR heeft om een terugkoppeling gevraagd zodat zij op de hoogte blijven van de herijking op academieniveau en heeft hierover een eerste inhoudelijk gesprek gevoerd met het cvb. De HR zal de gekregen informatie analyseren en op basis daarvan nog (ongevraagd) advies uitbrengen.

Voortgang Informatieplan
De digitalisering van het onderwijs en de wijze waarop er samengewerkt wordt op de AHK blijft een onderwerp dat de HR op de voet volgt. De toenemende digitalisering heeft een grote impact op medewerkers en studenten. De HR heeft al in 2021 nadrukkelijk de wens uitgesproken om een klankbordgroep op te richten omdat de daadwerkelijke gebruikers; medewerkers en studenten, te weinig betrokken zijn bij de inkoop en uitrol van nieuwe digitale applicaties. Eind 2021 heeft het cvb deze aanbeveling van de HR overgenomen, helaas moet de HR constateren dat de klankbordgroep, ondanks de positieve reactie, ook in 2022 wederom niet is opgericht. HR blijft dit aankaarten bij het cvb.
Sinds november 2022 is HR-lid Elvira Pouw namens de HR aangesloten bij de Informatie Strategiegroep (ISG). Deze groep bestaat uit een lid van het cvb, 2 leden van het hoger management van de academies, de directeur SB, de managers I&A en een HR-lid. De ISG kijkt erop toe dat het Informatieplan goed en tijdig wordt uitgevoerd. Naast de voortgang van de diverse projecten, worden de thema’s informatiebeveiliging, digitale leeromgeving, de centrale ondersteuning van ICT en I&A en de samenvoeging van ICT en IM in I&A besproken. De HR waardeert het op concernniveau mee te kunnen praten en op de hoogte gehouden te worden over de voortgang van het Informatieplan 2021-2024.

Sollicitatiecommissie nieuw lid college van bestuur AHK
De HR heeft een adviserende rol bij de benoeming van nieuwe leden van het cvb. Bert Verveld neemt in maart 2023 afscheid van de AHK waarna Annet Lekkerkerker het voorzitterschap op zich neemt. Dit betekende dat in 2022 de HR eerst advies heeft uitgebracht op het opgestelde profiel voor de vacature voor een nieuw lid CvB en er later twee HR leden zitting hebben genomen in de sollicitatiecommissie, samen met de BAC (Benoemingsadviescommissie).
Tijdens de sollicitatieronde op 7 november hebben de HR-leden voornamelijk het gesprek mogen voeren met de kandidaten. Na deze gesprekken is de HR met de BAC in gesprek gegaan over de kandidaten en kwam de sollicitatiecommissie met één duidelijke voorkeur.
De twee HR leden van de sollicitatiecommissie hebben hun bevindingen gedeeld met de overige leden van de HR tijdens de eerstvolgende interne HR vergadering. Gezien de vertrouwelijkheid zijn er geen namen genoemd. Later in het proces heeft de gehele HR advies uitgebracht over de voorgedragen kandidaat. Het advies van de HR kwam overeen met het advies van de sollicitatiecommissie.
De HR, de BAC en de sollicitatiecommissie waren het unaniem eens over de benoeming van David van Traa tot lid van het cvb. De HR-leden in de sollicitatiecommissie kijken tevreden terug op de mate waarin ze betrokken zijn in deze procedure.
Alle onderwerpen 2022
In aanvulling op de uitgelichte onderwerpen volgt een overzicht van de onderwerpen waarmee de HR heeft ingestemd en/of (on)gevraagd advies op heeft uitgebracht (met datum van besluit; waar dit niet vermeld is, betreft het een informatieve of voorbereidende bespreking).
- Begroting 2023, HR adviesmemo d.d. 7-12-22;
- Benoeming nieuw lid cvb, HR adviesmemo d.d.7-12-22;
- Betaald ouderschapsverlof, instemming d.d. 5-10-22;
- ECIO; Beleidsscan en opvolging plan van aanpak;
- Faciliteitenregeling OC; instemming 21-06-22 en 27-09 22;
- Herijking werkdrukbeleid, instemming d.d.20-04-22;
- Hoofdlijnen begroting 2023, HR adviesmemo d.d. 5-10-22;
- Informatieplan Cocreative; Informatieplan AHK 21-24 inz. Kick-off Klankbordgroep;
- Instellingstarieven 2023-3024, instemming d.d. 5-10-22;
- Interdisciplinariteit; HR adviesmemo 11-02-22;
- Medewerkerstevredenheidsonderzoek;
- Nationale Studenten Enquête 2022;
- NPO 2022, Implementatiemonitor onderzoeksbureau Berenschot;
- NVAO; beoordeling Kwaliteitsafspraken;
- Period Poverty, HR adviesmemo d.d. 27-09-22;
- Profiel nieuw lid cvb, HR advies memo d.d. 8 -06-22;
- Profiel nieuwe leden rvt, HR adviesmemo d.d. 8-06-22;
- Samenvoeging ICT & IM tot I&A;
- Strategisch Plan 2023-2025, startnotitie en planning;
- Studentenhuisvesting;
- Verhoging reiskosten en thuiswerkvergoeding; instemming d.d. 7-12-22;
- Voortgang Kwaliteitsafspraken; positief advies d.d. 17-06-22;
- Werkdrukbeleid in de nieuwe CAO-HBO 2021-2022; HR adviesmemo d.d. 28-01-22;
- Werkdrukbeleid; Voorstel aanscherping werkdrukbeleid; instemming d.d.20-04-22;
- Wijziging artikel 2.5.2. Klachtenregeling; instemming 21-06-22;
- Wijziging Klachtenregeling; instemming 20-04-22;
- Wijziging procedure VOG; instemming 28-02-22;
- Wijziging regeling vertrouwenspersoon; instemming 21-06-22;
- Wijziging reglement examencommissie; instemming 28-02-22;
- Wijziging zwangerschapsvergoeding; instemming 21-06-22.
