
Voorwoord
Na twee jaren die grotendeels in het teken stonden van de maatregelen rond de covid-pandemie, kon het onderwijs in 2022 op alle academies van de AHK zonder grote aanpassingen doorgang vinden. Wel stond dit jaar in het teken van het wegwerken van covid-achterstanden, zowel binnen de academies als op het Servicebureau. Dat vraagt nogal wat organisatie en doorzetting van studenten én medewerkers. Maar, het is gelukt en we hebben prachtig en indrukwekkend werk mogen bewonderen tijdens de verschillende eindpresentaties. Op donderdag 26 januari 2023 werden in feestelijke setting de Eindwerkprijzen uitgereikt aan de afstudeerlichting 2022. Met veel lof voor deelnemers en de jury hebben we werken mogen bekijken die aansluiten bij maatschappelijke thema’s en aandachtspunten van de AHK, zoals klimaatverandering, diversiteit & inclusie en sociale rechtvaardigheid.
Met kunst kun je relaties aangaan met anderen, gesprekken openen en gezamenlijk verandering genereren. Als kunstinstituut hebben wij een rol in, samen met de studenten, docenten en kunstenaars. Wij zijn dan ook enorm blij dat we een groot bedrag toegekend hebben gekregen voor een SPRONG-project waarin we samen met drie andere hogescholen, de gemeente en de OBA gaan onderzoeken of en hoe die methodologie van de kunsten bijdragen aan complexe maatschappelijke vraagstukken over bijvoorbeeld jeugdwerkeloosheid en laaggeletterdheid. We zijn er trots op dat wij als hogeschool daar een rol in gaan spelen!
Dat brengt ons bij onderzoek dat, naast onderwijs, een grote, groeiende positie inneemt binnen de AHK. De academies voeren elk een eigen lectoraat en er zijn twee academiebrede lectoraten. In het AHK Research Centre bundelen we onze krachten, contacten en kennis bijvoorbeeld bij subsidieaanvragen en we hebben grote stappen gezet voor het Centre for Arts & Science Education (CASE) dat op 15 september 2022 is geopend door Robbert Dijkgraaf (minister van OCW) en Marjolein Moorman (wethouder Gemeente Amsterdam). CASE is een samenwerking van zes hogescholen en een ROC en richt zich op praktijkgericht onderzoek naar onderwijsvernieuwing en maatschappelijke innovatie.
Graag willen wij ook meegeven dat we zijn geraakt door alle negatieve berichtgeving in de media over sociale onveiligheid op kunsthogescholen en in het werkveld. De AHK moet voor iedereen een veilige plek zijn en wij willen die veiligheid waarborgen. Nieuwe docenten doen voor aanvang mee met de Start to Teach @ AHK-dag waar zij onder andere leren om op een onderbouwende manier feedback te geven en er zijn vier nieuwe vertrouwenspersonen benoemd die naast de twee bestaande vertrouwenspersonen een luisterend oor bieden. Het doet ons dan ook goed om te horen dat het gevoel van veiligheid binnen de AHK groeit. Er is nog winst te behalen, dus dit thema staat ook voor komend studiejaar als speerpunt op de agenda.
Annet Lekkerkerker
voorzitter College van Bestuur