Spring naar inhoud

Onderzoek

Onderzoek aan de AHK

Onderzoek in de kunsten biedt nieuwe inzichten en kent eigen methoden van onderzoek. Daarmee zijn de academies van de AHK de laboratoria voor het werkveld van morgen. Het onderzoek aan de AHK is doorgaans praktijkgericht, kwalitatief hoog en kleinschalig van karakter. Dit is de kracht van ons onderzoek en dat willen we behouden en versterken. Elke academie heeft een eigen lectoraat en er zijn twee hogeschoolbrede lectoraten.

Lectoraten

Een belangrijke ontwikkeling in 2022 betreft de oprichting van een zevende lectoraat: Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten. Dit is het tweede academie overstijgende lectoraat van de AHK. Dit duolectoraat heeft tot doel bij te dragen aan kennisontwikkeling rondom sociale rechtvaardigheid binnen de artistieke praktijk, educatie en onderzoek, zowel binnen de AHK als erbuiten.

SPRONG-budget

De afgelopen jaren heeft de AHK uit eigen middelen in onderzoek geïnvesteerd. In 2022 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor onderzoek en zijn er dertien succesvolle subsidieaanvragen erkend waarmee het totale subsidiebedrag in 2022 ruim twaalf keer hoger was dan in 2019. In 2022 is ook het SPRONG-budget toegekend. SPRONG stimuleert de samenwerking tussen onderzoeksgroepen van verschillende hogescholen. De unieke waarde en impact van kunst en creativiteit moet nog duidelijker op alle maatschappelijke agenda’s komen. Als antwoord hierop is in 2022 het SPRONG-traject Verbeelding in Transities (2022-2030) gestart. De AHK is penvoerder van dit traject. Onderdeel zijn ook praktijkvragen van Gemeente Amsterdam op het domein Werk, Participatie en Inkomen en de OBA op het gebied van geletterdheid en participatie.

Gezamenlijk onderzoeksprofiel

Urgente maatschappelijke vraagstukken worden vertaald in ons onderwijs en onderzoek: engagement zit in ons DNA. Daarom werken we binnen de AHK met een gezamenlijk onderzoeksprofiel: ‘Engagement through critical creative practice’. Onze onderzoekers verhouden zich kritisch tot maatschappelijke vraagstukken. Ze willen bewustwording creëren en een sociale en artistieke impact hebben. Daarom koppelen de zeven lectoraten van de AHK hun eigen onderzoeksprogramma aan deze overkoepelende onderzoeksagenda. In 2022 zijn de lectoraten begonnen aan het formuleren van een aantal subthema’s, met als doel samenwerking tussen lectoraten te stimuleren.

Een compleet overzicht van onze lectoraten is te vinden in de jaarlijkse monitor, opgenomen als bijlage bij dit jaarverslag. De monitor, opgesteld door de Vereniging Hogescholen, geeft weer hoe het onderzoek aan de AHK bijdraagt aan de kwantitatieve en kwalitatieve verduurzaming van praktijkgericht en artistiek onderzoek en hoe de integratie van praktijkgericht onderzoek in het kennisecosysteem vorm krijgt aan de AHK.

Lectoraat Lector(en) Academie
Cultureel erfgoed Hester Dibbits Reinwardt Academie
DAS Research Laura Cull Ó Maoilearca Academie voor Theater en Dans
Film Mieke Bernink Nederlandse Filmacademie
Kunsteducatie Emiel Heijnen en Melissa Bremmer AHK-breed
Muziek Michiel Schuijer Conservatorium van Amsterdam
Architectuur & Circulair Denken Peter van Assche Academie van Bouwkunst
High-Density Energy Landscapes Sven Stremke Academie van Bouwkunst
Future Urban Regions (Afgerond) Eric Frijters Academie van Bouwkunst
Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten Aminata Caíro en Rosa Ter Velde AHK-breed

AHK Research Centre

Vanwege het belang van onderzoek heeft de hogeschool in 2020 het AHK Research Centre opgericht om uitvoering te geven aan de strategische organisatiedoelstelling om te ontwikkelen van een onderwijsinstelling naar een kennisinstelling voor onderwijs en onderzoek. In 2021 en 2022 heeft het Research Centre zich doorontwikkeld en meer personele bezetting en zichtbaarheid gekregen. Vanuit een programmatische insteek faciliteert en begeleidt het Research Centre aan onderzoek gerelateerde processen. Het zorgt met de pijlers Profile, Support en Space voor betere randvoorwaarden voor onderzoek en synergie via uitwisseling, ontmoeting en samenwerking tussen studenten, lectoren, onderzoekers, docenten en kunstenaars/makers. Diversiteit en een inclusief onderzoeks- en onderwijsklimaat zijn hierbij uitgangspunten. In de loop van het jaar 2022 is het Research Centre verder uitgebreid met een data steward en een projectmedewerker voor doorwerking en zichtbaarheid. In totaal werkten er eind 2022 acht medewerkers bij het Research Centre voor een totaal van vier fte.

Onderzoekcommunicatie

Communicatie heeft een rol in de positionering van de AHK als kennisinstelling en voor positionering van het Research Centre binnen de AHK. Door de extra focus op onderzoek werd vanaf 2020 de onderzoekcommunicatie uitgebreid en in 2022 werd die lijn doorgezet. Er is een communicatiemedewerker aangesteld die zich voor 0,4 fte focust op onderzoek en een medewerker die zich specifiek richt op doorwerking van het onderzoek. Er werden nieuwsberichten over onderzoek geplaatst op de website van de AHK en op social media. Vier keer per jaar werd er een onderzoeknieuwsbrief verstuurd naar 200 ontvangers (33% extern, 67% intern) werkend in het hoger (kunst)onderwijs en de creatieve industrie. De AHK is voorstander van open uitwisseling van kennis en daarom was er in 2022 aandacht voor het delen van publicaties op platforms als hbo-Kennisbank en Openresearch.Amsterdam.

Wetenschappelijke Integriteit

In 2021 hebben de kunsthogescholen de gezamenlijke KUO-klachtenregeling wetenschappelijke integriteit ondertekend en is er een gezamenlijke klachtencommissie wetenschappelijke integriteit opgericht. In 2022 waren de eerste bijeenkomsten van deze commissie en heeft de AHK een vertrouwenspersoon en een commissielid wetenschappelijke integriteit aangesteld. Per 1 januari 2023 is de gezamenlijke klachtencommissie in werking getreden.

Lectoraat in ontwikkeling

De afdeling Health & Performance van de Academie voor Theater en Dans draagt zorg voor studentenwelzijn. Vanuit een holistische benadering wordt aandacht besteed aan het fysieke en mentale welzijn van studenten rondom thema’s als prestatiedruk en periodiseren (het belang van rust in training en in creatieve maakprocessen). Het praktijkgerichte onderzoek van Health & Performance werd in 2022 ondergebracht in het ATD-lectoraat. Vanuit het onderzoeksprofiel en het programma heeft het lectoraat de activiteiten op het gebied van praktijkonderzoek meer in lijn gebracht met de vier kernthema’s van het lectoraat: climate, social justice, care and wellbeing en ways of knowing. Er zijn stappen gezet om het onderzoek van de afdeling Health & Performance en IDlab van de Academie voor Theater en Dans te integreren in het lectoraat en de relatie te zoeken met de bestaande onderzoeksthema’s.

Eerste editie van ATD Research Month

In mei 2022 vond de eerste editie van de ATD Research Month plaats. ATD-onderzoekers doken in maatschappelijk urgente vraagstukken en presenteerden zich in verschillende projecten en bijdragen. Twee voorbeelden hiervan zijn Afrotranstopia over het belang van een antiracistische en antikoloniale agenda in kunst en onderwijs en IPOP - In Pursuit of Otherwise Possibilities - a Symposium on Queer Performance Pedagogy and Feedback voor studenten en mensen in de praktijk die betrokken zijn bij queer world building.

CASE (Centre for Arts & Sciences Education)

In september 2022 openden minister Robbert Dijkgraaf (OCW) en Marjolein Moorman (wethouder Gemeente Amsterdam) het Centre for Arts & Sciences Education (CASE) met lovende woorden voor het belang van onderzoek in de kunsten en de creatieve sector. CASE is een initiatief van de AHK en richt zich op praktijkgericht onderzoek naar onderwijsvernieuwing en maatschappelijke innovatie op het snijvlak van kunst, wetenschap, technologie en sociaal engagement. Het centrum is gevestigd in het AHK LearningLab op het Marineterrein en is een landelijke interdisciplinaire samenwerking tussen de AHK, St. Joost School of Art & Design / Avans Creative Innovation, Codarts, Hogeschool iPabo, HvA, HKU en het ROC van Flevoland.