Spring naar inhoud

Rapportage van de raad van toezicht 2022

Verslag 2022

Personele wisselingen in de raad van toezicht

In 2022 hebben wij onze vicevoorzitter, Clayde Menso, herbenoemd voor een periode van vier jaar. Daarnaast hebben wij onder dankzegging afscheid genomen van de leden Guusje ter Horst, Tamara Monzón en Paul van Maanen wegens het aflopen van hun zittingstermijn. De zittingtermijn van Tamara Monzón en Paul van Maanen liep door tot 24 maart 2023. Wij zijn in 2022 een procedure gestart om hen te vervangen.

Personele wisselingen in het college van bestuur

Op 23 mei 2022 hebben wij Annet Lekkerkerker, vicevoorzitter van het college van bestuur, benoemd tot voorzitter van het college van bestuur. Zij volgt Bert Verveld op per 1 maart 2023. Tevens zijn wij de werving van een nieuw lid voor het college van bestuur gestart en op 9 december 2022 hebben wij na positief advies van de hogeschoolraad David van Traa op deze positie kunnen benoemen. Wij zijn zeer verheugd over beide benoemingen. (Zie verder onder: Benoemingsadviescommissie).

Vergaderingen

Wij zijn in 2022 vier keer bijeengeweest in een reguliere vergadering. Elke reguliere vergadering werd voorafgegaan door een besloten vergadering zonder het college van bestuur. Daarnaast hebben de auditcommissie, de huisvestingscommissie, de remuneratiecommissie, de onderwijs en onderzoek (O&O) commissie en de benoemingsadviescommissie (BAC) in 2022 enkele malen vergaderd.

In de coronacrisis is veel ervaring opgedaan met digitaal vergaderen. Dit heeft voordelen (geen reistijd) maar ook nadelen, omdat een deel van de normale menselijke interactie online verloren gaat. We hebben daarom in 2022 zowel fysiek als digitaal vergaderd, en de richtlijn afgesproken om de vergaderingen in juni, waarbij de jaarstukken worden behandeld in aanwezigheid van de accountant, en december, als de begroting ter goedkeuring voorligt, fysiek op locatie te doen. Ook de zelfevaluatie en de scholing vinden in principe op locatie plaats.

Bij elke vergadering ontvangen wij naast de reguliere vergaderstukken een algemene schriftelijke voortgangsrapportage van het college van bestuur. Waar van toepassing worden wij (vertrouwelijk) geïnformeerd over personele aangelegenheden of aangelegenheden betreffende sociale veiligheid en integriteit. Daarnaast worden wij door het college van bestuur geïnformeerd over alle voor het toezicht relevante onderwerpen, conform het informatieprotocol.

Strategie en beleid

In 2022 stonden onder meer de volgende onderwerpen op de agenda van de raad van toezichtvergaderingen met het college van bestuur:

Nieuw strategisch plan

In 2022 zijn de voorbereidingen voor een nieuw strategisch plan in gang gezet. We hebben hier op verschillende momenten uitgebreid bij stilgestaan met het college van bestuur. De eerste bijeenkomst betrof het herijken van de missie en visie. Verder zijn wij meegenomen in de door het college gekozen speerpunten voor het nieuwe plan. Deze komen grotendeels overeen met het huidige strategisch plan omdat zij onverminderd van belang zijn: diversiteit en inclusie, digitalisering, internationalisering, duurzaamheid, interdisciplinariteit en leven lang ontwikkelen. Bij de bespreking van de eerste conceptteksten hebben wij waardering uitgesproken voor de keuze om het in eerdere strategieplannen gebezigde begrip “excellent opleiden” niet meer te gebruiken. Het gebruik van het woord excellent is naar ons idee niet inclusief en toegankelijk en daarmee niet in overeenstemming met onze maatschappelijke opdracht. Tevens hebben wij laten weten waarde te hechten aan de doorstroom mbo-hbo en dit graag terug te zien in het plan.

Enkele leden van de raad hebben individueel deelgenomen aan de door het college georganiseerde AHK-brede themasessies. Bij de themasessies was een brede vertegenwoordiging van medewerkers en studenten van de AHK aanwezig. Ook heeft het college met ons de uitkomsten gedeeld van de besprekingen met externe stakeholders. Het college zal het plan in 2023 afronden en ter goedkeuring aan ons voorleggen. We zijn onder de indruk van de gedegen aanpak van dit traject en we hebben – in lijn met V.2.3. van de Branchecode Goed Bestuur Hogescholen  – kunnen constateren dat het college daarbij de verschillende interne en externe stakeholders goed betrekt.

Cybersecurity

In het jaar 2022 hebben we uitgebreid stilgestaan bij het thema cybersecurity, dat vanwege de snelle ontwikkelingen op dit gebied een serieuze aanpak en blijvende aandacht vergt. Wij hebben ons goed laten informeren over het onderwerp, en we hebben de risico’s voor de AHK besproken met onder anderen de accountant. Het is ons gebleken dat de AHK al goed op weg is op dit onderwerp en wij ondersteunen de ambitie van het college om verdere stappen te zetten. De voortgang op dit onderwerp is een vast punt op de agenda van de auditcommissie.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een van de speerpunten voor het nieuwe strategisch plan en wij onderschrijven de ambitie van de AHK om per 2035 een klimaatneutrale hogeschool te zijn. We zijn onder de indruk van de stappen die de hogeschool de afgelopen jaren al heeft gezet. Zo is er een routekaart opgesteld en zijn er ook weer stappen gezet waar het bouwkundige aanpassingen betreft. Voor het behalen van de ambitieuze doelstellingen van het college op het gebied van huisvesting én onderwijs is echter een forse investering nodig. Het college van bestuur is zich hiervan bewust en beoogt in 2023 een plan van aanpak op te stellen.

Onderzoek en Professional Doctorate

We hebben met genoegen geconstateerd dat het beleid op het gebied van onderzoek dat het college van bestuur de afgelopen jaren heeft ingezet zijn vruchten heeft afgeworpen. Door de tijdelijke inzet van extra middelen uit de eigen reserve heeft het onderzoek een stimulans gekregen en heeft de financiering uit de tweede geldstroom kunnen toenemen. Daarnaast heeft de minister een verhoging van het onderzoeksbudget voor het hbo met 100 miljoen vanaf 2023 euro aangekondigd, hetgeen ook voor de AHK een verdere ontwikkeling van het onderzoek mogelijk maakt. Ook voor de pilot Professional Doctorate, waar de AHK een voortrekkersrol in vervulde, zijn middelen toegekend. Wij hebben ons meer in detail over het onderzoek aan de AHK laten informeren door de O&O commissie.

Risicomanagement

Wij hebben geconstateerd dat het college van bestuur de realisatie van de missie en de doelstellingen van de AHK in zijn algemeenheid bevordert en bewaakt. We hebben in 2022 bij verschillende gelegenheden met het college van bestuur gesproken over de strategie van de hogeschool ten aanzien van onderwijs, onderzoek en kennisvalorisatie en de daaraan verbonden risico’s, mede in het licht van een beoordeling door het college van bestuur van de uitkomsten van het interne risicomanagement.

Financiën

Jaarstukken en begroting

Wij hebben de jaarstukken 2021 alsmede het accountantsverslag 2021 besproken met het college van bestuur in aanwezigheid van de accountant. We hebben de jaarstukken goedgekeurd, waarna de accountant een goedkeurende verklaring heeft afgegeven over 2021. Wel waarschuwde de accountant dat vanwege de mondiale ontwikkelingen 2022 financieel een spannender jaar kan worden. Wij hebben de jaarstukken ook buiten aanwezigheid van het cvb met de accountant besproken en daarbij vernomen dat de controle in goede en transparante samenwerking is verlopen. Uit dit besloten overleg zijn geen verdere bijzonderheden naar voren gekomen.

We hebben met de accountant verkend wat hij voor ons kan betekenen op het gebied van IT risicobeheersing, en hoe de op basis van de branchecode verplichte overgang naar een nieuwe accountant eruit zou kunnen zien in het licht van de personele wisselingen in 2023. In 2023 vertrekken zowel de portefeuillehouder financiën van het college van bestuur als de voorzitter en het lid van de auditcommissie van de raad van toezicht. Wij zijn daarom graag ingegaan op het voorstel van de accountant om een overgangsjaar in te lassen.

Verder hebben we kennisgenomen van het controleplan en de interim-bevindingen 2022 van de accountant en hebben we met hem gesproken over de reikwijdte van de Beleidsregel Investeren met publieke middelen in private activiteiten. Met het college van bestuur hebben we onder meer de risicokaart 2022, de lange termijn financiële risico’s van de AHK en de lange termijn liquiditeitenplanning besproken. Wij hebben na positief advies van de hogeschoolraad de AHK-begroting voor 2023 goedgekeurd en we zijn geïnformeerd over de instemming van de hogeschoolraad met de hoofdlijnen voor de begroting.

Risicomanagement

Overall is de financiële situatie van de AHK nog steeds robuust en wordt de begroting conform afspraak uitgevoerd. Op basis van het Bestuursakkoord van juni 2022, ontvangt de AHK vanaf 2023 een extra impuls voor onderzoek ad 1,5 miljoen euro. Bovendien is in het Bestuursakkoord de structurele toekenning van de middelen voor de kwaliteitsafspraken op het niveau van 2024 ad 6,4 miljoen euro per jaar vastgelegd. Deze en andere majeure en financiële beleidsvraagstukken in het kader van het gehanteerde risicomanagementsysteem en de meerjarencontinuïteit zijn besproken en worden eveneens behandeld in de continuïteitsparagraaf van dit jaarverslag.

Nationaal Plan Onderwijs

In 2022 heeft het kabinet in het kader van het Nationaal Plan Onderwijs (NPO), middelen ter beschikking gesteld voor het opvangen van de gevolgen van de covidcrisis. Bij de AHK zijn de middelen vooral ingezet voor het wegwerken van studieachterstanden en het verlichten van covid-gerelateerde problemen op het gebied van studentenwelzijn. We hebben kunnen vaststellen dat de inzet in goed overleg met de medezeggenschap is bepaald.

Kwaliteitsafspraken

Wij zijn verheugd dat de minister in het Bestuursakkoord het structurele karakter van de middelen voor de kwaliteitsafspraken heeft bevestigd omdat wij zien dat er een aantal belangrijke toevoegingen aan de kwaliteit van het onderwijs op de academies mee is gerealiseerd. Het college van bestuur heeft ons met name via de auditcommissie en de O&O commissie geïnformeerd over de voortgang van de projecten en de uitputting van de daarvoor bestemde middelen. Ook de AHK-brede kwaliteitsafspraken vormen een belangrijk onderdeel van het beleid, dit betreft bijvoorbeeld de ontwikkeling van multidisciplinair onderwijs op het Marineterrein en de inrichting van het lectoraat Sociale rechtvaardigheid en diversiteit in de kunsten.

Nieuwbouw

In het voorjaar van 2022 heeft het college van bestuur zich wegens de snelle prijsstijgingen en de onvoorspelbaarheid van de markt als gevolg van covid en de Russische inval in Oekraïne helaas genoodzaakt gezien de plannen voor een dependance voor het Conservatorium van Amsterdam, gelegen in het Beatrixpark in Amsterdam Zuid stop te zetten. De huisvestingscommissie en de auditcommissie alsmede de hele raad van toezicht zijn goed betrokken in het besluitvormingsproces en wij ondersteunen het besluit van het college volledig.

De nieuwbouw voor de Nationale Balletacademie verloopt voorspoedig en wij worden hier – mede via de huisvestingscommissie – goed van op de hoogte gehouden.

Studentenwelzijn

In het kader van het belangrijke onderwerp studentenwelzijn kreeg in 2022 de positie van de Oekraïense en (Wit-)Russische AHK studenten veel aandacht. Als gevolg van de Russische inval in Oekraïne en de daaropvolgende bankrestricties tegen Rusland verkeerden beide groepen in grote (financiële) onzekerheid. Het college heeft ons op de hoogte gehouden van hun de situatie, hield goed de vinger aan de pols en heeft – in lijn met de adviezen van OCW en de VH, en gebruikmakend van de door OCW toegestane mogelijkheid daartoe – studenten uit deze landen in de gelegenheid gesteld een noodlening aan te vragen, die daarna – gezien ook het geringe gebruik ervan – is omgezet in een eenmalige gift van 1000 euro. Wij hebben ons ervan vergewist dat de AHK hiermee geen wet-of regelgeving overtreedt en ondersteunen dit sympathieke gebaar van harte.

Het college van bestuur heeft ons geïnformeerd over een initiatief van de gemeente Amsterdam om het voor jongeren zonder verblijfsstatus van boven de 18 jaar mogelijk te maken om een vervolgopleiding te doen. Hiertoe is tussen gemeente en hoger onderwijs Amsterdam het convenant ONS gesloten. Wij ondersteunen dit initiatief van harte mits de AHK bij de uitvoering ervan aan de toepasselijke wet- en regelgeving blijft voldoen.

Studentenwelzijn in het algemeen wordt door het college gemonitord aan de hand van de richtlijnen rond sociale veiligheid, de NSE uitslagen en dergelijke. Studentenwelzijn heeft de speciale aandacht van de O&O commissie.

Sociale veiligheid

Op het gebied van sociale veiligheid was 2022 landelijk gezien een roerig jaar o.a. door de tv-uitzending van het programma BOOS, de verwikkelingen rondom het tv-programma The Voice en berichten over sociaal onveilige situaties bij een aantal andere hogescholen. Dit vereist alertheid van het instellingsbestuur en die taak is adequaat opgepakt. Wij zijn doorlopend en gedetailleerd geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp en het door het college uitgezette beleid.

Aan het begin van het jaar heeft het college de voorzitter en vicevoorzitter van de raad van toezicht en de leden van de O&O commissie uitgenodigd voor een extra vergadering over het onderwerp sociale veiligheid. De structuur rond sociale veiligheid was bij de AHK op orde, maar is op een aantal punten aangescherpt. Zo is er een apart meldpunt voor alumni in het leven geroepen en is het aantal vertrouwenspersonen uitgebreid. Ook is een VOG verplichting ingevoerd voor alle medewerkers. Daarnaast is er door het college veel aandacht gevraagd voor het onderwerp, bijvoorbeeld via het publiceren van een brief op de website en het voornemen om een AHK-brede enquête uit te zetten onder studenten en medewerkers over de door hen ervaren sociale veiligheid (dit vindt plaats in 2023). Bij incidenten wordt de voorzitter van de raad van toezicht vertrouwelijk geïnformeerd door het college van bestuur. De voorzitter van de raad van toezicht is door de raad gemandateerd om een besluit te nemen ten aanzien van de noodzaak en tijdstip om de overig leden van de raad te informeren.

Professionalisering

Naar aanleiding van het advies van de Raad voor Cultuur ‘Over de grens’ waarin bijzondere aandacht werd besteed aan het kunstvakonderwijs, hebben wij ons door het cvb laten informeren over de didactische bekwaamheid van docenten, eveneens een speerpunt van het college waar dit jaar stevig op is ingezet. Wij zijn zeer tevreden over de voortvarende en transparante wijze waarop het college van bestuur sociale veiligheid en inclusie in brede zin ter hand heeft genomen. Overigens is in 2022 ook ingezet op professionalisering voor niet-onderwijzend personeel, waarbij met name verantwoordelijk leiderschap wordt geadresseerd. Dit management development traject zal verder uitgerold worden in 2023. Wij juichen dit initiatief toe.

Diversiteit en inclusie

Als raad van toezicht hebben wij regelmatig laten weten groot belang te hechten aan een toegankelijke, diverse en inclusieve hogeschool en wij zijn tevreden over de vasthoudendheid waarmee het college van bestuur dit onderwerp de afgelopen jaren heeft geagendeerd. Dat er daarmee een cultuurverandering is ingezet kwam onder andere naar voren uit een van onze gesprekken met de hogeschoolraad, waarbij de hogeschoolraad ons liet weten diversiteit en inclusie niet langer op te nemen als speerpunt. Het belang van diversiteit en inclusie is onverminderd groot maar het onderwerp staat inmiddels zodanig AHK-breed op de agenda, dat de hogeschoolraad het onder de aandacht brengen ervan nu als minder urgent beschouwt. Uiteraard is er nog veel werk te verzetten en zullen wij daar als raad van toezicht ook op blijven wijzen. In dat kader hebben wij bijvoorbeeld aandacht gevraagd voor de commissies van advies van de academies, die naar ons idee meer divers en inclusief zou moeten worden samengesteld.

De effecten van diversiteitsbeleid zijn moeilijk te meten, maar het college heeft ons een blik verschaft op het proces via de jaarlijkse academiedag die dit keer geheel in het teken stond van diversiteit en inclusie. Het was een buitengewoon boeiende en leerzame dag.

Overige onderwerpen

Academiedag

In 2022 heeft de wegens covid uitgestelde jaarlijkse academiedag plaatsgevonden. Dit is een dag waarop de raad van toezicht kennismaakt met de werkvloer en spreekt met medewerkers, docenten en studenten rond een vooraf bepaald thema. Het thema was ditmaal Diversiteit en Inclusie. De AHK heeft zich er de laatste jaren op verschillende manieren voor ingezet om een inclusievere en meer diverse hogeschool te worden. Wij juichen dit van harte toe en hebben deze ontwikkeling gestimuleerd. Het is daarbij belangrijk om niet alleen doelstellingen te hebben maar ook te weten of deze doelstellingen in de praktijk tot resultaat hebben geleid. De academiedag heeft ons een goed beeld gegeven van de manieren waarop het college en de academies werken aan verbetering op drie belangrijke thema’s: studenten, curriculum, onderzoek en samenstelling personeel. Bij het thema studenten werden we geïnformeerd over de dilemma’s en successen met betrekking tot de instroom van studenten, talentontwikkeling en vooropleiding. Ook maakten wij kennis met de deelnemers aan de AHK circles en de academieplatforms en zagen wij de film “Yalda: de langste nacht” van eindexamenprijswinnares van Faydim Ramshe. Het gesprek over curriculumvernieuwing en onderzoek in het licht van inclusie was informatief en interessant. Tot slot maakten wij kennis met het recent geïnstalleerde lectoraat Sociale rechtvaardigheid en diversiteit in de kunsten. De dag werd gewoontegetrouw afgesloten met een diner met het college van bestuur en de academiedirecteuren.

Medewerkersonderzoek

In 2022 heeft het college de uitslagen van het medewerkersonderzoek 2021 met ons besproken. Dit was het eerste jaar dat de AHK deelnam aan een landelijk onderzoek en daardoor is het mogelijk de uitkomsten te benchmarken. Van de 574 medewerkers die deelnamen aan het onderzoek, kreeg de AHK gemiddeld een 7.7 als rapportcijfer. Dat kan vertaald worden naar een ruim voldoende tot goed, waarbij wordt aangemerkt dat de onderzochte periode betrekking had op de pandemie met zijn vergaande (lockdown)-maatregelen. Op de onderwerpen betrokkenheid, sociale veiligheid en herstelbehoefte/werkdruk scoorde de AHK in lijn met de benchmark. Op het thema bevlogenheid scoorde de AHK bovengemiddeld. Ontwikkelpunten waren inclusiviteit, leiderschap en werkdruk. Wij interpreteren de aandacht voor inclusiviteit positief en in lijn met de beoogde (bewustzijns-)ontwikkeling. Verder juichen wij het toe dat het college de eerdergenoemde AHK-brede leiderschapstraining heeft opgezet die in 2023 zal worden uitgerold en hebben wij het college gevraagd ook op het thema werkdruk de nodige acties in te zetten.

Het college heeft de scores op sociale veiligheid uit het medewerkersonderzoek en de NSE uitgelicht. Daar waar wij aandachtspunten zagen hebben wij het cvb gevraagd hier nader onderzoek naar te doen. Onze vragen zijn naar onze tevredenheid afgehandeld door het cvb. Het college heeft het Factsheet sociale veiligheid 2022 van de Inspectie van het Onderwijs met ons gedeeld en besproken.

Kennisveiligheid

In april zijn de instellingen per brief door de minister verzocht om een risicoanalyse te maken op het gebied van kennisveiligheid, deze risicoanalyse kort na de zomer af te ronden en hierover te rapporteren aan de raad van toezicht. De minister schreef voornemens te zijn later in het jaar met de raden van toezicht over dit onderwerp van gedachten te wisselen. Wij hebben ons door het college van bestuur laten informeren over de aanpak van het onderzoek naar de risico’s die de AHK op dit gebied loopt en wij hebben met de door het college voorgestelde werkwijze ingestemd. Het onderwerp kennisveiligheid zal worden opgenomen in de jaarlijkse uitgebreide risicokaart van het college van bestuur.

Vrouwen in leidinggevende posities

Per brief van 16 mei 2022 heeft de minister de voorzitters van het college van bestuur en de raad van toezicht aandacht gevraagd voor een kabinetsmaatregel voor de (semi-)publieke sector met betrekking tot het aantal vrouwen in leidinggevende posities. De maatregel betreft een wettelijk minimum van 33% vrouwen in topposities. Uit een intern onderzoek bleek dat binnen de AHK dit streefcijfer voor de topposities ruimschoots wordt gehaald. Dat geldt ook voor de raad van toezicht. Het streven naar een divers samengesteld personeelsbestand is bovendien onderdeel van de uitgangspunten van het AHK personeelsbeleidsplan.

Besloten overleg raad van toezicht

Vergaderingen

De reguliere vergaderingen van de raad van toezicht met het college van bestuur worden voorafgegaan door een besloten vergadering van de raad. In deze besloten vergaderingen stonden in 2022 onder meer de volgende onderwerpen op de agenda:

  • Benoeming Annet Lekkerkerker tot voorzitter college van bestuur per 1 maart 2023;
  • Benoeming David van Traa tot lid college van bestuur per 1 april 2023;
  • Herbenoeming vicevoorzitter raad van toezicht Clayde Menso;
  • Voortgang wervingstrajecten door de benoemingsadviescommissie;
  • Vaststelling van de profielen voor drie nieuwe leden voor de raad van toezicht na positief advies van de Hogeschoolraad;
  • Vaststelling van het profiel voor een nieuw lid college van bestuur na positief advies van de Hogeschoolraad;
  • Tijdelijke herindeling van de rollen binnen de commissies in afwachting van de benoeming van de nieuwe toezichthouders;
  • De jaarlijkse evaluatie van de leden van het college van bestuur;
  • De bezoldiging van de leden van het college van bestuur met oog op de WNT;
  • Remuneratierapport 2021/2022;
  • De actiepunten naar aanleiding van de zelfevaluatie in 2022;
  • De planning en invulling van de jaarlijkse scholingsbijeenkomst en zelfevaluatie van de raad van toezicht in 2023;
  • Terugkoppeling van het besloten overleg met de delegatie van de Hogeschoolraad;
  • Vaststelling van de verslagen van de besloten raad van toezicht vergaderingen;
  • Verslagen van de besloten overleggen tussen auditcommissie en accountant.


Contact met de medezeggenschap

Conform de Wet op het hoger onderwijs en ons interne rvt-reglement hebben wij tweemaal per jaar een besloten overleg met de medezeggenschap. Daarbij spreekt een delegatie van de raad van toezicht met een delegatie van de hogeschoolraad. Het is een overleg zonder agenda en zonder notulen waarbij een vrije uitwisseling plaatsvindt rond de vraag of de medezeggenschap voldoende in staat wordt gesteld om vrijelijk zijn rol te vervullen binnen de hogeschool. Ook in 2022 waren deze gesprekken prettig en constructief en hebben wij kunnen constateren dat de medezeggenschap niet wordt gehinderd bij het uitoefenen van zijn taken. De communicatie tussen de hogeschoolraad en het college van bestuur is goed.

Eens per jaar is een vertegenwoordiging van de raad van toezicht als toehoorder aanwezig bij een vergadering van het college van bestuur met hogeschoolraad. In 2022 was onze indruk van deze vergadering positief.

Overige contacten

De voorzitter van de raad van toezicht is door de raad gemandateerd om eenmaal per jaar individuele gesprekken te voeren met de academiedirecteuren. De voorzitter brengt naderhand verslag uit aan de raad van toezicht en signaleert eventuele knelpunten bij de raad en bij het college van bestuur. Deze gesprekken hebben ook in 2022 plaatsgevonden. De gesprekken waren positief en hebben geen knelpunten opgeleverd.

In het kader van het toezicht op de gelaagde organisatie en het inwerken van nieuwe leden hebben wij een aantal werkbezoeken laten organiseren op de academies. Hier is door een aantal raad van toezichtleden gebruik van gemaakt. Zij hebben deze bezoeken als boeiend en inzicht gevend ervaren. Het programma zal in 2023 worden voortgezet ten behoeve van de dan nieuw aangetreden raad van toezichtleden.

Wij hebben het college van bestuur gevraagd voor elke vergadering een directeur of lector uit te nodigen voor een gesprek over de gang van zaken en de eventuele dilemma’s op de academie. De vergadertijd is daartoe met een half uur verlengd. In 2022 heeft Okke Westdorp, directeur van het Conservatorium van Amsterdam, ons op boeiende wijze bijgepraat over de situatie op de academie en in het werkveld. In het gesprek kwam onder andere het effect van de bezuinigingen op de muziekscholen aan de orde.

Het reeds voorgenomen gesprek van een delegatie van de raad van toezicht met enkele externe stakeholders is om agenda-technische redenen doorgeschoven naar 2023.

Toezichtvisie

Naar aanleiding van de scholingsbijeenkomst rond het thema toezichtvisie onder leiding van prof. dr. ir. Rienk Goodijk hebben wij begin 2022 een toezichtvisie opgesteld en vastgesteld, aan de hand van de volgende vier vragen:

  1. Waarom houden wij toezicht?
  2. Wat voor resultaten hebben wij voor ogen?
  3. Voor wie of namens wie houden wij toezicht?
  4. Wat vinden wij goed toezicht?

De resultaten van de miniconferentie uit 2021 over de vraag 'Op wie houden wij toezicht?' zijn ook in de toezichtvisie verwerkt. Ook de feedback van het college van bestuur is in de toezichtvisie meegenomen.

Scholing en zelfevaluatie

Conform de branchecode goed bestuur hogescholen organiseren wij jaarlijks een scholingsbijeenkomst en een besloten zelfevaluatie. De zelfevaluatie vindt eens per drie jaar plaats onder externe begeleiding en betreft zowel de evaluatie van de raad als geheel als van de individuele leden. De zelfevaluatie van 2022 heeft intern plaatsgevonden onder leiding van de voorzitter van de raad van toezicht. Voor de zelfevaluatie is gebruikgemaakt van een schriftelijke enquête die jaarlijks wordt gehouden en ook wordt ingevuld door de leden van het college van bestuur. Er waren geen grote verschuivingen waarneembaar ten opzichte van de vorige jaren. De evaluatie was over het algemeen positief. De beoordeling van de voorzitter van de raad van toezicht was zeer positief. Ondanks het positieve beeld waarschuwde de voorzitter de leden alert te blijven op (nog) niet zichtbare problemen in de samenwerking.

De scholingsbijeenkomst stond in 2022 geheel in het teken van cybersecurity. Voor deze gelegenheid hadden wij dr. ir. Ellen Jagtman, senior inspecteur hoger onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs uitgenodigd om met ons van gedachten te wisselen over de governance van dit vraagstuk en in het bijzonder de rol van de raad van toezicht. Ook het hoofd van de afdeling Informatiemanagement van de AHK, Arian Prins, hield een presentatie. De bijeenkomst was buitengewoon interessant en relevant en wij spraken af het onderwerp hoog op de agenda te houden.

Commissies raad van toezicht

In lijn met de branchecode Goed Bestuur Hogescholen artikel III.3.4 volgt hieronder een overzicht van de commissies van de raad van toezicht, de samenstelling van de commissies, het aantal vergaderingen en de belangrijkste onderwerpen die aan de orde zijn gekomen. De reglementen van de vaste commissies (auditcommissie, remuneratiecommissie) zijn gepubliceerd op de website van de AHK.

Auditcommissie

De auditcommissie is in 2022 viermaal bijeengeweest. Aan het begin van het jaar bleek dat de aanbesteding van de nieuwbouw voor het conservatorium in het Beatrixpark niet realiseerbaar was binnen het vastgestelde budget. Dit feit, gecombineerd met de als gevolg van covid en de oorlog in Oekraïne snel oplopende prijzen, de inflatie, en de algehele economische onzekerheid heeft het college doen besluiten af te zien van het project. De auditcommissie was van oordeel dat het college alle factoren goed had afgewogen en heeft de raad van toezicht aldus geadviseerd. Daarnaast heeft de auditcommissie het college geadviseerd het besluitvormingsproces en de voor het project gemaakte kosten goed te evalueren met het oog op mogelijke toekomstige plannen voor uitbreiding van het conservatorium.

De auditcommissie heeft in 2022 positief advies uitgebracht ten behoeve van goedkeuring door de raad van toezicht van het bestuursverslag en de geconsolideerde jaarrekening 2021, en ten aanzien van de begroting 2023. Daarnaast heeft de auditcommissie de raad van toezicht geadviseerd over onder meer de kaderbrief en de hoofdlijnen voor de begroting 2022, de interne middelenverdeling, het dashboard cybersecurity, de risicokaart, de risicoparagraaf voor het jaarverslag, de voortgangsrapportage besteding NPO middelen, de kwaliteitsmiddelen, het voorstel voor het traject contractering accountant, de lange termijn liquiditeitenplanning en het concept accountantsverslag.

De auditcommissie heeft tweemaal buiten aanwezigheid van het college van bestuur met de accountant gesproken. Hier zijn geen bijzonderheden uit naar voren gekomen.

Huisvestingscommissie

De huisvestingscommissie heeft in 2022 eenmaal vergaderd. Dit betrof de evaluatie van het stopgezette project nieuwbouw conservatorium in het Beatrixpark. De voorzitter van de huisvestingscommissie was tevreden over de gedegen evaluatie zoals die door het cvb was voorbereid. Daarnaast is verder doorgepraat over de ruimtebehoefte van het conservatorium en mogelijke oplossingen en alternatieven. Dit heeft in 2022 niet geleid tot een voorgenomen besluit. Ook is de commissie ingelicht over de voortgang van de nieuwbouw voor de NBA. Deze bouw betreft overigens geen eigendom van de AHK, maar oplevering van een casco met een lange termijn huurovereenkomst. De voorzitter van de huisvestingscommissie heeft laten weten te zijner tijd met deze commissie ook te willen kijken naar de huisvestingsproblematiek van studenten.

Commissie Onderwijs en Onderzoek (O&O)

CASE

De O&O commissie is in 2022 tweemaal bijeengeweest. In een van haar vergaderingen heeft de O&O commissie kennisgemaakt met Anne Nigten, directeur van het Centre of Expertise Art & Education (CASE) en met haar van gedachten gewisseld over de doelstellingen van CASE. De AHK is initiatiefnemer en penvoerder van dit centre en werkt hierin samen met de HKU, Codarts, Avans, iPabo, HvA en ROC van Amsterdam.  In september 2022 is CASE officieel geopend op het Marineterrein door minister Robert Dijkgraaf en wethouder Marjolein Moorman.

Marineterrein

De O&O commissie heeft zich laten informeren over de beleidsontwikkeling met betrekking tot het Marineterrein en is hier enthousiast over. Binnen de verschillende locaties van de AHK op het Marineterrein wordt geëxperimenteerd met interdisciplinaire samenwerking binnen de AHK maar ook met de andere onderwijsinstellingen op het terrein, Amsterdam Metropolitan Solutions (AMS) en CODAM. Ook de samenwerking met de gemeente is vruchtbaar en wij hopen dat dit zal leiden tot een duurzame aanwezigheid van de AHK in het kennisinnovatiedistrict Marineterrein.

Naast deze onderwerpen heeft de O&O commissie zich onder andere gebogen over de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête (NSE), de tussentijdse evaluatie van het onderzoek aan de AHK, de vermelding van de AHK in de Keuzegids en de doorstroom vanuit het mbo. Deze laatste is tot genoegen van de voorzitter van de O&O commissie groter dan verwacht.

Remuneratiecommissie

De remuneratiecommissie is in 2022 vier keer bijeengeweest. De commissie heeft vergaderd en de raad van toezicht geadviseerd over onder meer de volgende onderwerpen:

  • Vaststelling jaarkalender remuneratiecommissie;
  • Remuneratierapport 2021-2022;
  • Evaluatie leden van het college van bestuur;
  • Arbeidsvoorwaarden college van bestuur;
  • Hoogte bezoldiging college van bestuur, mede met het oog op de WNT.

Waar nodig heeft tussentijds overleg plaatsgehad tussen de leden van de remuneratiecommissie, of tussen de voorzitter van de remuneratiecommissie en/of de voorzitter van de raad van toezicht en (een lid van) het college van bestuur.

Tijdelijke benoemingsadviescommissie

Ter ondersteuning van de personele wisselingen in de raad van toezicht en het college van bestuur heeft de raad eind 2021 een tijdelijke benoemingsadviescommissie (BAC) ingericht. Conform het remuneratiereglement bestond deze commissie uit de leden van de remuneratiecommissie en een of meer leden van de raad van toezicht. De BAC werd voorgezeten door de voorzitter van de remuneratiecommissie en is in 2022 vier keer bijeengeweest.

De BAC heeft de raad van toezicht in 2022 geadviseerd over de te volgen procedures voor de werving van drie nieuwe leden voor de raad van toezicht en een nieuw lid voor het college van bestuur. Ook heeft de BAC geadviseerd over de profielen en onderhield een delegatie van de BAC het contact met de hogeschoolraad, met oog op hun wettelijke taak bij de procedures. Zowel de procedures als de profielen zijn vastgesteld door de raad van toezicht. Op de profielen is voorafgaand positief advies van de hogeschoolraad verkregen.

Werving drie leden raad van toezicht

De raad van toezicht bestaat uit ten hoogste zeven en ten minste vijf leden. Met het vertrek van de leden Guusje ter Horst (per oktober 2022), Tamara Monzón en Paul van Maanen (vertrek maart 2023) zou het aantal toezichthouders vanaf maart 2023 onder de statutaire grens komen. Er is gekozen voor een getrapte werving van nieuwe leden, met een eerste aanstelling per maart 2023. De overige leden zullen later dat jaar worden benoemd. Uitgangspunt bij de werving was het vervangen van de competenties van de vertrekkende leden, een financieel-, een onderwijs- en een algemeen bestuurlijk/toezichtprofiel. De openbare werving onder begeleiding van een wervingsbureau is eind 2022 van start gegaan.

Werving lid college van bestuur

Met het oog op het vertrek van Bert Verveld per 1 maart 2023, heeft de raad van toezicht op basis van zijn statutaire bevoegdheid besloten de zittende vicevoorzitter van het college, Annet Lekkerkerker, per 1 maart 2023 te benoemen tot voorzitter van het college van bestuur. Vervolgens is een openbare wervingsprocedure gestart voor de daardoor vrijgekomen positie van lid college van bestuur. Conform de Wet op het hoger onderwijs heeft de medezeggenschap een rol in deze procedure ten aanzien van het profiel, de sollicitatiecommissie en de benoeming. De BAC heeft namens de raad van toezicht advies gevraagd op het profiel en de suggesties van de hogeschoolraad beoordeeld en volledig overgenomen. Conform de wet hadden naast de leden van de BAC twee leden van de hogeschoolraad zitting in de sollicitatiecommissie. De BAC heeft de samenwerking met deze leden zeer op prijs gesteld en is hen erkentelijk voor hun constructieve bijdrage. De voordracht vanuit de sollicitatiecommissie is voor advies voorgelegd aan de hogeschoolraad. Na positief advies van de hogeschoolraad heeft de raad van toezicht David van Traa benoemd tot lid en vicevoorzitter van het college van bestuur per 1 april 2023. De raad van toezicht is zeer verheugd met beide benoemingen en heeft het grootste vertrouwen in het nieuwe college van bestuur.

Ten slotte

De raad van toezicht bevestigt dat ze onafhankelijk heeft toegezien op rechtmatige verwerving en doelmatige en rechtmatige bestedingen van publieke middelen.

Naar ons oordeel voldoet de raad van toezicht van de AHK aan artikel III.4.2 van de Branchecode Goed Bestuur Hogescholen. Er zijn in 2022 bij de raad van toezicht geen meldingen binnengekomen vanuit de interne geschillencommissie, de klachtencommissie ongewenst gedrag, de vertrouwenspersonen of de klokkenluidersregeling. De raad van toezicht heeft één individuele melding ontvangen van een afgestudeerde van de AHK. Uit de aard der zaak is deze melding doorgeleid naar het college van bestuur om in behandeling te worden genomen. De raad van toezicht heeft zich op de hoogte gesteld van de adequate afhandeling door het college. Wij hebben geconstateerd dat het college van bestuur, vanuit zijn visie op de maatschappelijke positie van de hogeschool, bij zijn beleid in 2022 voldoende uitvoering heeft gegeven aan het betrekken van stakeholders en externe belanghebbenden.

Er zijn in 2022 geen besluiten genomen tot het aangaan van transacties waarbij tegenstrijdige belangen spelen die van materiële betekenis zijn voor de hogeschool en/of voor de leden van de raad van toezicht of van het college van bestuur.

De raad van toezicht dankt het college van bestuur, medewerkers, docenten en alle andere betrokkenen voor hun enthousiasme en inzet voor de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Gezamenlijk hebben zij ervoor gezorgd dat ook in 2022 onderwijs van hoge kwaliteit gegeven kon worden en praktijkgericht onderzoek van eveneens hoge kwaliteit verricht kon worden.

Samenstelling raad van toezicht

Raad van toezicht

  • Jan Anthonie Bruijn – voorzitter
  • Clayde Menso – vicevoorzitter
  • Edwin van Huis
  • Amber Kortzorg
  • Tamara Monzón
  • Paul van Maanen
  • Guusje ter Horst (tot 18 oktober 2022)

Auditcommissie

  • Tamara Monzón – voorzitter
  • Paul van Maanen
  • Edwin van Huis (vanaf oktober 2022)

Huisvestingscommissie

  • Edwin van Huis
  • Guusje ter Horst (tot 18 oktober 2022)

Commissie Onderwijs en Onderzoek

  • Paul van Maanen – voorzitter
  • Jan Anthonie Bruijn
  • Amber Kortzorg (vanaf oktober 2022)

Remuneratiecommissie

  • Clayde Menso – voorzitter
  • Jan Anthonie Bruijn

Benoemingsadviescommissie

  • Clayde Menso – voorzitter
  • Jan Anthonie Bruijn
  • Edwin van Huis
  • Amber Kortzor

Secretaris raad van toezicht

  • Roos Eijsten

Hoofd- en nevenfuncties leden raad van toezicht

Conform de Branchecode goed bestuur hogescholen volgt hieronder informatie over de hoofdfunctie van elk lid van de raad van toezicht, alsmede vermelding van de nevenfuncties voor zover deze relevant zijn voor de vervulling van de taak als lid van de raad van toezicht, waaronder in elk geval bestuursfuncties in het onderwijs en andere toezichthoudende taken. Deze hoofd- en nevenfuncties hebben betrekking op het jaar 2022.

Jan Anthonie Bruijn
Hoofdfunctie:
Hoogleraar Immunopathologie, in het bijzonder van de nier, sectiehoofd en groepsleider onderzoeksgroep Immunopathologie LUMC vanaf 1996, Universiteit Leiden

Nevenfuncties:
Voorzitter Eerste Kamer
Lid Comité van Aanbeveling Matthäus Passion Delft vanaf 9 november 2022
Lid De Singer Tafel vanaf 21 december 2021
Lid Comité van Aanbeveling Leo Smit Stichting vanaf 18 december 2020
Lid Comité van Aanbeveling Studentenvereniging K.S.V. Sint Franciscus Xaverius, Wageningen, 22e Lustrum vanaf 1 juli 2020
Lid Comité van Aanbeveling De Westerkerk Cultuurcentrum Enkhuizen vanaf maart 2020
Lid Comité van Aanbeveling Stichting Socrates Leiden vanaf 2 oktober 2019
Lid Hoogeschoolraad vanaf 22 augustus 2019
Lid Comité van Aanbeveling Model European Parliament Nederland vanaf 2 juli 2019
Lid Raad van Advies Carnegie Stichting vanaf 2 juli 2019
Lid Comité van Aanbeveling Breakfast to Share, Den Haag vanaf 2017
Lid Raad van Advies Stichting Blikverruimers - met breder perspectief naar breder toezicht vanaf 2015
Lid Comité van Aanbeveling Stichting Cathedral Organ Leiden vanaf 2007
Lid Comité van Aanbeveling prijs van het vrije woord vanaf 27 november 2021 tot 1 mei 2022.

Clayde Menso
Hoofdfunctie:
Directeur Internationaal Theater Amsterdam (ITA)

Nevenfuncties:
Lid Raad van Toezicht AVROTROS
Vicevoorzitter Raad van Toezicht Jeugdfonds Sport & Cultuur
Lid van de academie de Gouden Ganzenveer

Edwin van Huis
Hoofdfunctie: Directeur Naturalis

Nevenfuncties:
Lid Raad van Commissarissen SURF
Medebestuurder van Japanmuseum het Sieboldhuis
Lid bestuur International Barcode of Life Consortium
Lid bestuur Rathenau Instituut
Lid commissie Natuur van het Prins Bernhard Fonds
Waarnemend voorzitter Raad van Toezicht Paradiso

Amber Kortzorg
Hoofdfunctie: 
Presentator en journalist

Tamara Monzón
Hoofdfunctie: 
Eigenaar Momoco MMR

Nevenfuncties:
RvC, Vice voorzitter Assurant Europe
RvC, Vice voorzitter Uber Payments
RvC, lid CED
RvC, lid Cardano Development

Paul van Maanen
Hoofdfunctie:
Zelfstandig adviseur, interim-manager en coach

Nevenfuncties:
Voorzitter Raad van Toezicht Leo Kanner Onderwijsgroep
Lid programmaraad Vilans
Lid commissie topsportinfrastructuur NOC*NSF
Lid accreditatiecommissie Topsportcentra TeamNL
Coach (Intercoach Den Haag)

Guusje ter Horst
Hoofdfunctie:
Eigenaar Ter Horst Agency

Nevenfuncties:
Mede-eigenaar Ondersteboven Advies
Vice-voorzitter Raad van Toezicht Consumentenbond
Bestuursvoorzitter Sectorraad Paarden
Lid Raad van Toezicht Omroep Zwart
Voorzitter Hoofdpijnalliantie
Bestuurlijk aanjager VWS-programma  ‘Onbeperkt Meedoen’