Spring naar inhoud

Kwaliteitsafspraken

Verantwoording 2022

Net als in de voorgaande jaren is er door de AHK en de academies in 2022 volop ingezet om de 62 plannen voor de kwaliteitsafspraken verder te realiseren. In de eerste maanden werd de uitvoering nog belemmerd door de corona-pandemie, maar vanaf maart 2022 stond dit de voortgang niet langer in de weg. Om de projecten verder te kunnen uitvoeren, is de rijksbijdrage gegroeid van € 4.662.997 in 2021 naar € 5.871.278 in 2022. De AHK kijkt tevreden terug op de uitvoering van de projecten in 2022, waarbij aangetekend moet worden dat € 570K van de begrote middelen nog niet zijn gerealiseerd.

Samen met de niet bestede middelen van 2019 tot en met 2021 betekent dit dat eind 2022 ongeveer 13% van de begrote middelen van de kwaliteitsafspraken nog niet is gerealiseerd, een bedrag van iets minder dan € 2M. In de oorspronkelijke begrotingen was het doel echter om in de eerste jaren meer uit te geven dan de rijksbijdrage en in de latere jaren minder dan de rijksbijdrage. De uitgaven zijn nu ongeveer gelijk aan de rijksbijdrage.

Niet bestede middelen

De niet bestede middelen worden doorgeschoven naar 2023 en 2024. Een belangrijke oorzaak voor het niet volledig besteden van de middelen is de coronapandemie die een grote stempel op het onderwijs heeft gedrukt de afgelopen twee jaar. Nu we deze periode achter ons hebben gelaten, heeft de AHK er alle vertrouwen in dat we alle middelen in de komende twee jaar goed gaan besteden. Naar het zich laat aanzien worden alle middelen besteed binnen de projecten waar ze voor bestemd zijn. Het college van bestuur blijft in de komende twee jaar wel continu de voortgang monitoren, zodat er snel geanticipeerd kan worden als het bij bepaalde projecten niet lukt om de middelen op een waardevolle manier te besteden. Mochten middelen binnen andere projecten besteed gaan worden, dan wordt dit afgestemd met de centrale of decentrale medezeggenschap.

In 2022 heeft de NVAO een positief advies gegeven aan het ministerie van OCW over de voortgang van de kwaliteitsafspraken bij de AHK, op basis van het jaarverslag van 2021.

Betrokkenheid stakeholders

Om alle stakeholders goed te betrekken zijn de kwaliteitsafspraken onderdeel van de PDCA-cyclus van de AHK. Zowel in het voorjaar als in het najaar van 2022 hebben de directies van de academies verantwoording afgelegd aan het cvb over de voortgang van ieder project door middel van een speciaal voor de kwaliteitsafspraken ontworpen stand van zaken-overzicht. In het voorjaar en najaar is op basis van de stand van zaken-overzichten een gesprek gevoerd tussen cvb en directies.

Medezeggenschap: centraal en decentraal

Het cvb en de directies van de academies hebben er in 2022 zorg voor gedragen dat de medezeggenschap, zowel op centraal als op decentraal niveau, betrokken is geweest bij de monitoring van de voortgang van de projecten. Op het niveau van de academies is dit gebeurd door de kwaliteitsafspraken te agenderen op het overleg van directie met Academieraden (AR). Het cvb heeft op haar beurt in 2022 de voortgang van de gezamenlijke projecten besproken met de Hogeschoolraad (HR). Als basis hiervan dienden de ingevulde stand van zaken-overzichten. Voorafgaand aan het gesprek tussen het cvb en de HR heeft de coördinator van de kwaliteitsafspraken een voorbespreking gehad met de HR, om toelichting te geven op de voortgang van de projecten en vragen van de HR daarover te beantwoorden. Mede door dit voorbereidende gesprek is de HR goed voorbereid op het gesprek met het cvb.

Voorafgaand aan de halfjaarlijkse managementgesprekken tussen het cvb en de directies van de academies zijn de begrotingen en de realisaties van alle projecten voorgelegd aan de academieraden. Deze hebben in het najaar van 2022 aan de HR gerapporteerd over de mate waarin zij betrokken zijn bij de monitoring van de voortgang van de projecten en of de projecten naar tevredenheid van de medezeggenschap worden uitgevoerd. Dit is terug te lezen in de aparte paragraaf van de medezeggenschap over de kwaliteitsafspraken.

Een klein deel van de middelen kon worden ingezet op voorspraak van de AR, zodat ook studenten van de toekomst inspraak konden hebben. In 2021 bleek dat het voor sommige decentrale medezeggenschapsraden ingewikkeld was om daar concrete plannen voor te ontwikkelen. Uiteindelijk is dit voor het overgrote gedeelte gelukt en zijn in 2022 de plannen verder uitgerold. Wel bleek dat deze projecten, net als de reguliere projecten in de beginfase, wat opstartproblemen kenden. Dit heeft ervoor gezorgd dat bij sommige academies de middelen zijn doorgeschoven naar de komende jaren.

Raad van toezicht

In 2022 is vergelijkbaar aan de eerdere jaren bij diverse gelegenheden door het cvb gesproken met de raad van toezicht over de voortgang van de kwaliteitsafspraken. Het gesprek is gevoerd op basis van de inhoud. Bepaalde projecten voor de kwaliteitsafspraken zijn mede ontwikkeld op strategische beleidsdoelen van de AHK en de academies. Te denken valt aan studentenwelzijn en ondernemerschap. Anderzijds is over de voortgang gerapporteerd aan de hand van de besteding van de budgetten voor de projecten, en is ook vooruitgekeken naar de toekomst en de inzet van deze middelen na 2024. Zie ook hoofdstuk Rapportage van de raad van toezicht.

Evaluatie projecten

Om de voortgang van de projecten goed te monitoren zijn de projecten zowel in kwalitatieve als in kwantitatieve zin geëvalueerd. Al in 2019 is door de afdeling Onderwijs, onderzoek, communicatie (destijds afdeling Kwaliteit, communicatie en beleid) voor ieder project een voorstel gedaan op welke wijze de projecten het beste geëvalueerd kunnen worden. De meeste academies hebben hier invulling aan gegeven, veelal door het evalueren van de kwaliteitsafspraken in te bedden in de bestaande evaluatiesystematiek. In vak evaluaties zijn er vaak vragen toegevoegd die betrekking hebben op de kwaliteitsafspraken en in blok- en programmaevaluaties zijn de kwaliteitsafspraken vaak toegevoegd als extra onderdeel. Ook de Nationale Studenten Enquête (NSE), waar de AHK sinds 2019 jaarlijks aan deelneemt, is een belangrijk instrument voor de monitoring van de voortgang van de projecten en de tevredenheid van studenten daarmee.

Ook zijn de diverse trainingen aan docenten en ondersteuners, die werden aangeboden vanuit de kwaliteitsafspraken, geëvalueerd, kwalitatief en kwantitatief. Bij veel projecten zijn de gebruikersaantallen geïnventariseerd en zijn de kwaliteitsafspraken een terugkerend onderwerp bij groepsgesprekken met studenten. Daarnaast zijn de gesprekken met de medezeggenschap opnieuw een belangrijke bron van informatie over de voortgang van de kwaliteitsafspraken.

​Invloed corona

De invloed van corona is in 2022 aanzienlijk beperkter geweest dan in 2020 en 2021. De eerste maanden van 2022 had corona nog een ingrijpende invloed op de voortgang van de projecten. In het voorjaar verdwenen de laatste maatregelen. Hoewel corona meer en meer naar de achtergrond verdween, hebben de maanden daarna veel gevraagd van de organisatie als geheel. Doordat de focus veelal lag op het onderwijs en de gevolgen van de pandemie, zijn de projecten van de kwaliteitsafspraken nog weleens in de verdrukking gekomen. Na de zomervakantie zijn de meeste projecten voortvarend opgepakt, toen het onderwijs weer in wat rustiger vaarwater terecht was gekomen.

Concluderend kan gesteld worden dat corona een wezenlijke impact heeft gehad op de voortgang en invulling van de kwaliteitsafspraken. Het heeft ertoe geleid dat over de gehele linie de voortgang van de projecten wat is achtergebleven. We zien ook dat sommige projecten in een stroomversnelling zijn geraakt, met name de projecten rondom digitalisering.

Dit jaar is opnieuw gebleken dat er dusdanig veel veerkracht is bij iedereen binnen de AHK dat we verwachten dat de opgelopen achterstanden in 2023 en 2024 volledig worden ingehaald.

Voortgang projecten naar sectorakkoord

Hieronder wordt per thema van het sectorakkoord de voortgang beschreven. In de bijlage Kwaliteitsafspraken 2022 bevindt zich van ieder project een korte inhoudelijke beschrijving van de voortgang. Het merendeel van de projecten borduurt voort op voorgaande jaren. Zie de jaarverslagen uit 2019, 2020 en 2021 voor een gedetailleerde inhoudelijke beschrijving van deze thema’s uit het sectorakkoord in die jaren.

Onderwijsintensiteit

Een sterk kenmerk van het onderwijs van de AHK is de hoge mate van intensiteit. Desondanks zagen de academies nog volop kansen om het onderwijs met de middelen van de kwaliteitsafspraken verder te intensiveren. De meeste projecten binnen dit thema zijn verder voortgezet in 2022. De uren voor extra begeleiding van studenten bij het CvA om hun programma verder te personaliseren zijn ook dit jaar succesvol gebleken. De gehele populatie van het CvA is bereikt met extra onderwijsactiviteiten en er is ook uitbreiding geweest voor een extra hoofdinstrument in het vierde jaar van de opleiding Docent Muziek. Er is extra begeleiding op het gebied van strijk(kwartet)onderwijs, contemporaine muziek en er zijn ritmische trainingen voor alle bachelor Muziek studenten. IDLab bij de ATD is verder doorontwikkeld en nagenoeg alle opleidingen van de ATD hebben deelgenomen aan projecten; IDLab is onderdeel van de verschillende curricula. Bij de Breitner Academie is er een dubbele bezetting aan begeleiding gekomen, waardoor de student-docentratio ongeveer 1/10-1/12 is en bij de master Kunsteducatie volgen studenten twee nieuwe deelmodules van ieder drie dagen van experts.

Begeleiding van studenten

Binnen dit thema is in 2021 op een aantal gebieden veel vooruitgang geboekt en zijn de opgelopen achterstanden gedeeltelijk ingelopen. Het belangrijkste project waar in eerdere jaren een forse achterstand was ontstaan, was het gezamenlijke project studentenwelzijn. Daar is in 2022 een grote slag gemaakt. De beschikbaarheid van de studentencoach is uitgebreid, er is een AHK-brede voorziening ingesteld voor studenten met een specialistische ondersteuningsvraag en er vond een Wellbeing Week plaats. Ook de eerder opgelopen achterstand heeft een concrete bestemming gevonden in de komende twee jaar, zo wordt er onder meer een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar sociale veiligheid. Meer informatie over de Wellbeing Week staat in hoofdstuk Onderwijs.  

De projecten bij de academies verlopen zo goed als volgens planning. Bij het CvA is er een update van het roosterprogramma geweest. Ook hebben bijna alle studenten intussen een studentencoach of mentor en hebben studenten begeleiding bij het opstellen en evalueren van hun persoonlijke curriculum. Bij de ATD worden er diverse trainingen georganiseerd voor studenten, zoals mentale vaardigheden en mindfulness en zijn er bijeenkomsten geweest voor queer-, bipoc- en non-European studenten.

Het studentenbureau bij de ATD is wel wat lastiger van de grond gekomen, met name vanwege langdurige afwezigheid van de coördinator. Dat is in de loop van 2022 weer volledig opgepakt. Bij de Filmacademie zijn 

onder andere life coaches ingezet en zijn er just-in-time workshops geweest op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Het buddy-project, waarbij een eerstejaars student gekoppeld werd aan een ouderejaars is minder goed van de grond gekomen. De georganiseerde opzet van dit contact sloeg niet goed genoeg aan bij de studenten.

Bij Academie van Bouwkunst (AvB) hebben de praktijkcoaches opnieuw veel werkbezoeken afgelegd bij de bureaus waar studenten werken en ook bij de Breitner Academie zijn stagescholen vaker bezocht door de begeleiders. Hiermee krijgt de opleiding een beter beeld van het functioneren van de student en de stagescholen een beter beeld van de opleiding.

Studiesucces/toegankelijkheid

Ook het afgelopen jaar is een inclusieve en toegankelijke hogeschool een belangrijk thema geweest, waar de kwaliteitsafspraken aan hebben bijgedragen. Zowel de School voor jong talent bij het CvA als de 5 O’Clock Class bij de ATD zijn succesvol gebleken. Bij het CvA is gestart met een al langer gewenste vooropleiding voor de pop-afdeling en bij de ATD is het eerste officiële jaar van de dependance van de 5 O’Clock Class in Almere gestart. Het CvA bood de mogelijkheid aan studenten, die door corona niet live konden afstuderen, dit alsnog te doen.

Bij de NFA en AHK-breed zijn er projecten rondom inclusiviteit en diversiteit georganiseerd. Bij de NFA werden lessen diversiteit en inclusie aangeboden en zijn er bias-trainingen geweest. Er werd ook actief geselecteerd op studenten met een diverse culturele achtergrond. Op gezamenlijk niveau werd het budget besteed aan en door de programmacommissie van de AHK Circles Diversity and Inclusion, die een videoserie heeft gemaakt en bijeenkomsten heeft georganiseerd. Ook zijn er bewustwording- en kennistrainingen gegeven aan P&O-medewerkers.

In augustus 2022 is het lectoraat Social Justice and Diversity in the Arts gestart. De lectoren hebben het najaar van 2022 gebruikt om zich voor te stellen aan de AHK-community en hebben een begin gemaakt met het lectoraatsplan. Rondom taalvaardigheid zijn er volop trainingen aangeboden, zowel voor Nederlandse studenten en medewerkers als internationale studenten. Vorig jaar leek het erop dat er middelen vanuit dit project niet besteed zouden worden, maar in een hernieuwde begroting lijkt het budget over de gehele planperiode op 50k na besteed te worden. Diverse, kleinere deelprojecten bij de Reinwardt Academie (RWA) verlopen volgens planning.

Onderwijsdifferentiatie

De projecten rondom het thema onderwijsdifferentiatie zijn veelal gecontinueerd. De verschillende interfacultaire onderwijsprojecten zijn voortgezet. Voor het project Arts Advocacy heeft Özkan Akyol in een Zomergasten-achtige setting vier interviews gehouden met gastdocenten en ook de lezingenserie ‘Kunst in Europa’ is ook dit jaar goed bezocht. De lessen ondernemerschapsonderwijs werden opnieuw aangeboden in de vorm van workshops. Het doel is om daar de komende jaren (nog) meer studenten naar toe te trekken. Afgelopen jaar was er al een stijgende lijn zichtbaar in de deelnemers. Bij de ATD zijn er meerdere masterstudenten voorbereid op een PhD-plek. Bij de AvB zijn er meerdere deelprojecten, waarbij onder andere het aantal studenten in onderzoeksgroepen is verkleind. Bij MAKE zijn enkele vakken met de middelen geactualiseerd.  

Onderwijsfaciliteiten

Net als de eerdere jaren is een groot gedeelte van de middelen besteed aan het verder verbeteren van de onderwijsfaciliteiten. Opnieuw zijn verschillende faciliteiten op het Marineterrein gerealiseerd uit de kwaliteitsafspraken, zoals de MakerSpace en de VRAcademy. Beide faciliteiten hebben in de eerste maanden van 2022 nog veel last gehad van de beperkingen van corona, maar vanaf het voorjaar zijn ze volledig en wederom met veel succes opengesteld. Het interdisciplinaire karakter van beide projecten is waardevol.

Studenten van alle academies weten steeds beter hun weg naar beide faciliteiten te vinden, wat leidt tot waardevolle kruisbestuivingen. Bij de ATD zijn er extra studioruimtes gehuurd, er zijn wel minder ruimtes gehuurd dan gepland en de huurprijs was lager dan verwacht. Ook is er een keukenfaciliteit gerealiseerd, evenals de herinrichting van de ruimte onder de kantine en zijn er extra fte’s voor een theatertechnicus. Ook bij de Breitner worden de middelen gebruikt om extra ruimte in te huren, in de vorm van atelierruimte aan de Distelweg.

Bij de AvB en bij het NFA zijn de digitale faciliteiten verder ontwikkeld en ook gezamenlijk zijn er opnieuw middelen ingezet voor Kaltura. Bij de RWA was er een veelomvattend project om het gebouw toegankelijker te maken en betere leer- en werkplekken te realiseren. Dit project is al eerder gestart en in 2021 volledig en naar tevredenheid afgerond. Dat het budget voor het vernieuwen van instrumenten bij het CvA maar gedeeltelijk is gerealiseerd, komt doordat deze uitgaven worden afgeschreven en enkel de afschrijvingslasten worden meegenomen.

Docentprofessionalisering

Het kleinste gedeelte van de kwaliteitsafspraken van de AHK wordt besteed aan docentprofessionalisering. In 2022 zijn bij de ATD zowel docenten als studenten door middel van video’s geïnformeerd over inclusief communiceren, hiermee is dit project afgerond. Vanuit de gezamenlijke middelen hebben meer medewerkers de mogelijkheid gekregen om onderzoek te doen aan of in samenwerking met het lectoraat. Dat heeft de rol van onderzoek binnen de AHK vergroot. Bij de NFA zijn er studiedagen geweest met studieleiders en wordt er gewerkt aan een meer integrale manier van toetsen. Ook zijn er kerndocenten aangesteld die individuele begeleiding bieden aan studenten, dit wordt begeleid vanuit de Reflect Academy. Bij de Master Kunsteducatie worden de middelen voor deskundigheidsbevordering toegevoegd aan interdisciplinair, artistiek onderzoek. De studiereis bij Master Kunsteducatie kon helaas, vanwege corona, wederom geen doorgang vinden. Wel was er een (facultatieve) studiereis naar Kassel waar bijna alle tweedejaars aan hebben deelgenomen. Tijdens de Wellbeing Week konden docenten en medewerkers deelnemen aan een workshop over problematisch drugsgebruik onder studenten en aan een workshop over ondersteuning van studenten met ADHD. Docenten en andere medewerkers konden gebruik maken van het aanbod om de Engelse taalvaardigheid te vergroten. 

Financiën

Kwaliteitsafspraken Financiële verantwoording          
Thema Begroting
2019-2021
Realisatie
2019-2021
Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting
2019-2022
Realisatie
2019-2022
1. Onderwijsintensiteit 1.875.659 1.906.108 1.046.807 885.829 2.922.466 2.791.937
2. Begeleiding van studenten 1.506.334 1.011.861 725.595 922.873 2.231.929 1.934.734
3. Studiesucces/ toegankelijkheid 2.820.229 2.458.774 1.236.140 1.146.544 4.056.369 3.605.318
4. Onderwijsdifferentiatie 1.167.080 717.305 512.264 393.550 1.679.344 1.110.855
5. Onderwijsfaciliteiten 2.872.861 2.945.841 1.531.146 1.122.355 4.404.007 4.068.196
6. Docentprofessionalisering 736.688 606.680 300.000 297.023 1.036.688 903.703
7. Overig 444.925 364.072 243.000 255.551 687.925 619.623
Totaal 11.423.776 10.010.641 5.594.952 5.023.725 17.018.728 15.034.366
Verschil   -1.413.135   -571.227   -1.984.362

Bovenstaande tabel toont de financiële begroting en realisatie van 2019 tot en met 2022. Bij de beschrijving van de thema’s uit het sectorakkoord is hier al een inhoudelijke toelichting op gegeven. In thema 7 is een overige post opgenomen, dit zijn enkele kleine projecten die binnen meerdere thema’s van het sectorakkoord passen. Dit is daarom apart opgenomen in bovenstaand overzicht. Op de meeste thema’s liggen de realisaties iets achter op de begroting. De verwachting is dat de achterstanden in de komende twee jaar worden weggenomen, zodat alle middelen voor de kwaliteitsafspraken goed besteed gaan worden. In onderstaande tabel staan de begrotingen van de projecten per thema van het sectorakkoord voor de komende twee jaar. 

Begrotingen '23-'24

Kwaliteitsafspraken Financiële verantwoording  
Thema Begroting 2023 Begroting 2024
1. Onderwijsintensiteit 315.000 349.000
2. Begeleiding van studenten 769.172 810.480
3. Studiesucces/ toegankelijkheid 1.301.500 1.356.032
4. Onderwijsdifferentiatie 716.880 704.880
5. Onderwijsfaciliteiten 1.542.182 1.564.182
6. Docentprofessionalisering 315.000 349.000
7. Overig 280.000 300.000
Totaal 5.239.734 5.433.574